Skogsekonomi

Förvärv genom gåva

10 inlägg 9829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvärv genom gåva

Jungman  
#288455 Hej!

Ska börja med att säga att jag har läst de flesta trådarna som rör ämnet, men jag blir ändå inte klok på hur det fungerar.

Jag kommer inom en snar framtid att förvärva en skogsfastighet genom gåva. Som jag förstått det så gör detta att jag kommer beskattas väldigt hårt vid uttag ur fastigheten. Fastigheten är i tidigare led förvärvad genom gåva och det bör väl betyda att det inte finns några avdrag/underskott/räntefördelning att utnyttja...? Hur kollar man detta?


Låt säga att jag skulle ta ut 500.000kr och tex köpa aktier, hur hårt skulle detta skattas?
(Årsinkomst ca 400.000)


MVH
Jungman



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288471 Du utgår från förre ägarens bokföring/deklaration och fortsätter med de ingångsvärden du hittar där.

Skatten beror på så många olika faktorer att det inte går att svara på din fråga.

Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

alias  
#288499 Som Mangan är inne på så beror din kommande skattesituation på givarens skattemässiga läge då du "träder i dennes ställe" skattemässigt för verksamheten.

Kolla t.ex. om givaren har nyttjat möjligheten till räntefördelning (beräknat kapitalunderlaget i verksamheten för möjlighet att ta ut lågbeskattade medel ur verksamheten), annars kan det nog vara läge att gå tillbaka och korrigera detta så långt det är möjligt (tror man kan ändra fem beskattningsår tillbaka) innan överlåtelsen.

Kommer du endast att ta över fastigheten eller även inventarier och är det aktuellt att ta över ev. tillgodohavanden på skogskonto och/eller företagskonto?

Om är tanken att du skall ta över ev. sparad räntefördelning så krävs det att detta skrivs in i gåvohandlingarna för att Skatteverket skall godkänna det om jag inte minns fel (tror det är likadant med exp.fond och periodiseringsfond).

Jag kan ha fel om vad som gäller, men då får bättre vetande korrigera mig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

Jungman  
#289890 Tack för alla svar!

Nu är affären så gott som klar!

Underskottet på kapital är mer eller mindre obefintligt då detta tagits ut i en större avverkning för några år sedan. Maskiner och inventarier har ett värde på cirka 100´ och dessa köps inte som gåva utan separat, så det bör jag ju kunna utnyttja som underskott. Annars så ser det ganska mörkt ut på den fronten.

Jag kommer inte ta över något skogs/företagskonto.

/J

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

haggloader  
#289974
alias skrev: Om är tanken att du skall ta över ev. sparad räntefördelning så krävs det att detta skrivs in i gåvohandlingarna för att Skatteverket skall godkänna det om jag inte minns fel (tror det är likadant med exp.fond och periodiseringsfond).

Jag kan ha fel om vad som gäller, men då får bättre vetande korrigera mig.

MVH
Alias
Jag är inte bättre vetande med det räcker att man fyller i en speciell n-blankett där räntefördelningsöverlåtelse och periodiseringsfonder övertas genom gåva. Allt detta behöver göras samma beskattningsår som gåvan ges.

Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

haggloader  
#289975 Det går inte att överlåta underskott av näring som gåva.

Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

Jungman  
#289993 Så hur hög blir skatten för mig vid ett uttag på 100.000kr förutsatt att det inte finns underskott, kostnader eller räntefördelning.. och ingen användning av pfond eller skogskonto.. ?

Resultat: 100.000kr
Res efter sociala avgifter på 15% (född efter 1988) 85.000kr
Res efter soc och skatt 27,9% (baserat på 400´+85´ i årsinkomst) 61200kr
38,8% skatt

Är jag rätt ute? :???: :???: :???:


Hittade följande pdf, verkar bekräfta mina uträkningar...tror jag. :)
http://www.lrfkonsult.se/PageFiles/1060 ... 10_web.pdf

/J

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

haggloader  
#290003 Använd skatteuträkningsprogrammet som finns gratis på skatteverkets hemsida.
Du måste fundera på om det blir aktiv eller passiv näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

Jungman  
#290005 Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvärv genom gåva

Heriani  
#290141 Kan vara idé att kolla hur mycket utrymme duhar för att föra över intäkten till Expansionsfond. Har du tur kan du ta hela de 100K där och bara betala 22% i skatt. Om du sedan senare år har underskott så kan du kvitta av detta nyttjad expannsosnfond och få tillbaks de 22%-en också. I händelse av försäljning av fastigheten måste dock normal skatt betalas på kvarvarande exp.fond, så detta är en form av uppskjuten skatt ( fallet gåva kan dock även expansionsfond överlåtas)

Om man har tagit lån i samband med övertagande/förvärv så kan det vara bra att fundera på förhållande räntekostnader mot genomsnittlig avkastning. Då det i vissa fall kan vara mer fördelaktigt att hålla lånen mot näringsverksamheten och inte nytta det normala ränteavdraget utan istället bokföra det som utgift i verksamheten (kan ju även akumulleras unde rflera år). Detta ger en möjlighet att bygga upp underskott som kan kvittas mot avverkningsinteckter. Då de flesta hamnar minst över marginalskatten om ca 50% på uttag av skogsintäcker, så blir detta då mycket mer fördelaktigt än ränteavdragets 30%

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).