Avverkning (slutavverkning)

Brandskadad skog

6 inlägg 28578 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brandskadad skog

sundelius  
#285233 Tjena
Känner en som har haft en mindre gräs/skogsbrand i sin skog. Hon har fått ersättning från försäkringsbolag då besiktningsmannen sagt att sågverken inte vill ha den brandskadade träd.
Jag undrar varför, det är grov och fin skog och det är ju bara rotstocken som är brandskadad.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Brandskadad skog

skogsjan695xl  
#285235 Det får inte vara sot i virket.

Användarvisningsbild

Re: Brandskadad skog

JensSkoog  
#285247 Såg et sågverk der dom sågade brandvirke på 70talet. Va sot överallt, men bredorna blev bra, men lite smutsiga!

Användarvisningsbild

Re: Brandskadad skog

sundelius  
#285248 Jo jag har förstått att det inte får vara sot i virket men varför. Tänkte man kunde såga det själv till emballagevirke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandskadad skog

svampbob  
#285255 Jag räknade på ett jobb (ett bygge) för ca tio år sedan tror det var Gert Wingårdh som hade ritat. Jag minns att panelen skulle vara av bränt sotsvart virke. Undrar hur snickarna såg ut efter att ha spikat upp den panelen :grin:

Avatar Fallback

Re: Brandskadad skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285256 Är väl kanske främst massaved som inte får ha sot i sig? Tänker att det färgar av sig på massan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).