Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Släntklippare för Lättare buskröjning

4 inlägg 6747 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släntklippare för Lättare buskröjning

ulfgustav  
#284980 Hej

Är det någon som har erfarenhet från att använda släntklippare för buskröjning efter skogs och gårdsvägar?

Har tidigare funderat på typ Ilsbo röjare, men tvekat pgav priset och istället börjat titta på släntklippare.
Jag har dels lite skogsvägar och gårdsvägar att röja men även en del hagmarker som jag vill underhålla, och till hagmarker så är väl släntklippare med slagor lämpligast men fungerar den på skogsvägar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Släntklippare för Lättare buskröjning

torpöbo  
#284996 Kör själv med en optimal kättingröjare av den nya modellen.
Körde tidigare med en gammal ombyggd slaghack. Den funkade alldeles utmärkt så länge du inte körd i sten med den. Då funkade den inte alls. Det var nästan så att slaghacken hakade sönder träd bättre än kättingröjaren när den väl fick tag i dom ordentligt för då rasslade det bara till. Kättingröjaren slår mer av dom utan att hacka sönder dom.
Senast redigerad av torpöbo ons 02 jul 2014, 19:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare för Lättare buskröjning

zeetorg  
#284999 Jag har också en typ av gammal slaghack och tycker att det funkar utmärkt. Den tar riktigt grovt bara man kör tillräckligt sakta. Kör man varje år eller i alla fall innan slyet har växt till sig så går det riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Släntklippare för Lättare buskröjning

foton  
#285014 Jag använder Kellfris minsta släntklippare som monteras på min minigrävare till all röjning, det fungerar bra. "den är hydrualdriven"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).