Skogsröjning

Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

10 inlägg 22431 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

Remomannen  
#280037 Hej!

Har på senare tid börjat använda slyklingan till att röja i skogen istället för den vanliga röjklingan. Först slipade jag till eggarna på den med en slipmaskin så att de blev kniv-vassa.

Anledningen till detta var att jag tröttnade på att vässa röjklingan efter varje tank. Slyklingans stål är ju hårdare och skärpan håller längre.

Jag röjer ju i ganska ung skog, så det jag kapar är inte så grovt, men slyklingan tar ju faktiskt stammar på 2-3 cm. Det mesta ligger dock på ca 1 cm.

Röjklingan är ju bättre på de grövre stammarna, men tycker att den är för klen redan uppemot 4-5 cm där motorsågen får komma in i matchen istället.

Tycker alltså att jag har mer användning för slyklingan, men jag förstår att det inte är tänkt så, utan nästan alla röjer ju med röjklingan. Varför är det fel det jag gör? Vad är nackdelen med att använda slyklingan som jag inte upptäckt än?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

torpöbo  
#280041 Om du menar trekantsklinga är problemet att det blir större obalans vilket innebär mer vibrationer för dig och att den sliter mer på vinkelväxel. Min far kör alltid med trekantsklinga i beten och är inne på sin andra eller tredje vinkelväxel.
Jag kommer köpa strands klinga nästa gång och prova, hatar nämligen trekantsklingan.

Användarvisningsbild

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280042 Sedan torde precisionen bli sämre med en trekantsklinga. Men det största torde ju vara just slitaget.

Användarvisningsbild

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

JensSkoog  
#280049 Jag gillar slyklingan i det klena, där det finns ormbunk och segt gräs i mellan långs med stigar och skogsvägar, men det är jobbigt för växeln. Upp til 1cm i dia går fint. Viktigt att klingan är bra balanserat, Annars blir det fula vibrationer. Til ordinäri röjning använder jag allt mer Strandklingan. Den är suveren, och kapar allt upp til massavedsdimention.

Avatar Fallback

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

Remomannen  
#280052 Tack för svar!

Hade inte tänkt på det där med vibrationerna och slitaget. Hittills har den dock inte vibrerat särskilt mycket mer än när jag haft röjklingan på.

Hur blir en slyklinga obalanserad förresten? Mer slitage på en kniv än de andra? Och hur uppstår då det?


I övrigt kanske jag ska ta och testa strandklingan - det verkar ju bra om man får tro deras hemsida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

anersimyra  
#280055
Remomannen skrev:Tack för svar!

Hade inte tänkt på det där med vibrationerna och slitaget. Hittills har den dock inte vibrerat särskilt mycket mer än när jag haft röjklingan på.

Hur blir en slyklinga obalanserad förresten? Mer slitage på en kniv än de andra? Och hur uppstår då det?


I övrigt kanske jag ska ta och testa strandklingan - det verkar ju bra om man får tro deras hemsida.
Slyklingan är just en klinga för klent sly och större örter och gräs, du gör alltså helt rätt.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

Pensionär  
#280056 Strand klingan är jättebra, men främst på grövre röjning. Du kommer inte att märka av den klingans fördelar i klen slyröjning. I klen slyröjning föredrar jag EIA klingor främst för att den drar inte med sig stammarna som strand klingan gör, å så är den ju billigare.

Men vad menar du med att de inte orkar vid 4-5 cm kap? Slarvat med filen?

Avatar Fallback

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

ÅsaNisse  
#280073 Tack Remomannen. Det du skriver visar på att du är ute i tid och röjer, innan det blivit en grön vägg. Jag gör som du för då kan man se plantorna, både stora och små, och så har dom inte hunnit bli kvävda eller sönderpiskade.
Fortsätt du med trekanten. Det gör jag och har inte kassat någon växel ännu.

Avatar Fallback

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel?

röjjare  
#280173 Klingan skall skära som smör genom 5cm. Annars får du öva filning.

Användarvisningsbild

Re: Röjer skog med slyklinga. Är det fel

JensSkoog  
#280191
Remomannen skrev:Tack för svar!

Hur blir en slyklinga obalanserad förresten? Mer slitage på en kniv än de andra? Och hur uppstår då det?

Ojamn slipning är vel det värsta, isär efter stenskärning. Har en justerbar mall från Stihl som jag använder för å få dom tre knivarna lika.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).