Friluftsliv, Naturturism

Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

5 inlägg 11525 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

Kalleskog  
#279568 Funderar på att uppföra ett vinskydd med tak som ska inhysa ett bänkbord. Bygger jag en bostad eller till och med en friggebod så måste jag söka bygglov då det inte är detaljplanerad mark. Men var går gränsen för om jag behöver bygglov eller ej om jag t ex bygger ett vinskydd, förråd eller maskinhall?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

Peteflamingstar  
#279596 Ekonomibyggnader eller byggnader som kan räknas dit är väl undantagna bygglov när det gäller näringsfastigheter, så det ska väl inte vara några problem? Kalla vindskyddet för sågbänksskydd om någon frågar...

Avatar Fallback

Re: Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279603 Eller ring kommunen och fråga. Antagligen kommer de säga "bygga som du vill!" eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279605 Förmodligen säger de det, eller så finns det nåt undantag för skogsbrukets ekonomibyggnader
så du får bygga vad du vill.
Här i kommunen är det inte så lätt med bygglov så jag har sökt och fått mitt sista bygglov.

Användarvisningsbild

Re: Bygglovsbefriade byggnader skogsfastighe

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279608 Min erfarenhet är att det är viktigt att du i din första kontakt är väldigt tydlig med att det är en ekonomibyggnad som behövs för skogsbruket. Det måste vara entydigt där, för som jag upplevt det så söker kommunfolket efter "öppningar" i din argumentation för att hävda att du det du anfört inte låter som en ekonomibyggnad som kan kopplas entydigt till verksamheten" alltså måste du söka bygglov.

så, tänk igenom vad du tänkt säga ordentligt före första kontakt, men då går de nog bra sen.

@slurfi : hur kan det vara ett problem däruppe där du bor?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).