Föryngring

Björkplantering

6 inlägg 9490 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkplantering

Kalleskog  
#279141 Jag ska plantera björk den närmaste tiden. Bör jag sätt plantorna i vattenbad innan plantering, hur djupt ska planeterna stå, hur mycket av rötterna ska huggas av etc. Tacksam för tips!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Björkplantering

Windsor  
#279154 Sätt dem så djupt du bara kan och se till att rötterna också hamnar i jorden. Hugg de längsta finrötterna, sedan beror de ju på vilken sorts planta du har. Stora planttyper kan man hugga ganska mycket på och på de mindre som ex. plugg +1 kräver knappt någon beskäring alls. Vattenslå plantorna om du skall lagra under en längre tid, annars ser jag ingen mening till att ha dem i vatten om man sätter dem direkt.

Avatar Fallback

Re: Björkplantering

Jägare  
#279169 Vill inte kapa eran tråd men går det kombinera björk med något mer trädslag i planteringen?

Avatar Fallback

Re: Björkplantering

Kalleskog  
#279191 Gran och björk trivs fint ihop. Även björk och lärk fingerar bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkplantering

alias  
#279517 Ska man sätta barrotsplantor eller Plugg+1/Te+1 så brukar jag hugga av finrötterna som i en solfjäderform med en dryg decimeters radie. Har mest satt granplantor, men björk bör inte vara annorlunda gällande rotbeskärningen. Man vill ju behålla så mycket finrötter/sugrötter som möjligt, samtidigt som man inte vill ha långa trådar som bara riskerar att vika sig i borrhålet.

Håller med Windsor om att björkplantor nog kan sättas rätt djupt när man vattenslår dem innan plantering. Barrplantor som är behandade med snytbaggemedel bör man dock ej sätta så djupt att man riskerar att skölja av medlet som sitter på stambasen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Björkplantering

Zoyla1  
#325189 Hej!
Hur viktigt är det med rätt dimension på planteringsröret vid plantering av täckrot??
Har själv 60mm-rör som jag planerar allt med!
Det viktiga är väl att men trampar till, efter planteringen??!!!!


forty

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).