Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stiga Villa - vilken ska man köpa?

12 inlägg 19833 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Villa - vilken ska man köpa?

waqr  
#277892 Vilken Stiga Villa ska jag köpa?
Vi har precis köpt ett hus och är nu lite sugen på en åkbar gräsklippare. Tomten är inte jättestor och den skulle säkert gå att klippa med en vanlig klippare men en åkbar är ju klart roligare.

Har kikat på en del begagnade Stiga Villas och dom verkar ju ligga på mellan 4-9000:- beroende på skick och årsmodell.

Frågan är om det är värt att köpa en nyare lite dyrare eller en äldre lite billigare. Står i valet och kvalet mellan dessa:

http://www.blocket.se/orebro/Stiga_vill ... m?ca=8&w=1

http://www.blocket.se/orebro/Stiga_vill ... m?ca=8&w=1

Tacksam för tips!



   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

haggloader  
#277895 Du bör ha en väldigt jämn gräsmatta om du ska ha en Villa.

Jag skulle absolut satsa på en klippare med I/C-motor, det är en industrimotor som är förstärkt.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Jägare  
#277935 Husqvarna midjestyrd är grymt bra , har haft stiga garden o villa som är flera klasser sämre än Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

finskpinne  
#277938 Jag har klippt svärfars gräsmatta nån gång med en Villa och det är då ett helvete att klippa med dom, värre än att köra med en tröska. Väldigt klumpiga eftersom dom svänger så in i helvetes dåligt, speciellt då man e van med midjestyrning. Och dom slirar lira var som helst, minsta lilla ojämnhet gör att det slirar. Nej köp en midjestyrd klippare eller använd en "fotdriven" klippare. Du blir bara besviken om du lägger dina pengar på en sån där klumpeduns...

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277942 Köper du en äldre så gäller det att kolla på motorn och aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

tallen100  
#277964 Köp en Husqvarna i ställer...

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277973 Varning för äldre klippare Stiga.
Motorras är inte ovanligt

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

T Landström  
#277975 Köp en Husqvarna...

Vad jag hört av div säljare är att ska man köpa Stiga ska man köpa en Stiga Park av äldre modell...men annars rekommenderar dom Husqvarna...iofs ingen midjestyrning...men våran Husqvarna från -89 svänger bra...

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277989 Villan har en svaghet i drivningen, slirar lätt, men när man klippt ett par gånger så lär man sig hur man skall köra på sin gräsmatta utan att behöva stanna där det slirar, och då går den fint.
Midjestyrning är smidigare, men om man inte har möe smått och knixigt funkar villan bra.
Som någon sa, kolla motorn, ras är vanligt...

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278411 Självklart köper man en ny, midjestyrd hydrostatmaskin! Eller inte... Det var ju ett gränsfall om ens en åkis var nödvändig och är det inte för mycket fram/back och supertajta svängar funkar en Villa fint för i sammanhanget småpengar! Skick på motor och hur illa skött aggregatet är (rost) avgör priset. Tänll på att en komplett remsats går på över 1000 spänn! Slirningen avhjälps med förare modell XXL :-)

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278412 ...och multiklipp kräver klippning OFTA!
Morgan

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa - vilken ska man köpa?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278515 Som sagt kolla hur rostigt klippdäcket är och om styrbart börjar fransa sig, remmar o vajer är dyrt
Har en kuperad gräsmatta o de gäller att lära sig burka i sidoluten o köra ner om de litar mycket

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).