Gallring

Varför gallras skogen?

78 inlägg 46032 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför gallras skogen?

Skogsforskare  
#277265 Varför gallras skogen. Detta är en delad tråd som kommer från tråden beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Mangan skrev:Beror ju på hur du räknar. Vill du ha värdefullt slutbetänkande, varför trassla med gallring? Det är ju bara om du behöver pengar under omloppstiden eller om du tror det lönar sig att ta ut lite pengar nu.


Det beror på hur mycket skog du har och hur långsiktigt man räknar. Om du är en privat markägare med 40 ha eller ett bolag med någon miljon hektar. Det gallrades även på 1950-, 60- och 70-talet trots att lönsamheten var låg, därför att man räknade med att få tillbaka pengarna med råge vid slutavverkningen. Och både då och idag förutsätts ju de flesta röja sin ungskog, trots att man inte gör någon vinst på det.

På 1970-talet pratade bolagen om gallringsfritt skogsbruk (eftersom det var dyrt att gallra) och hade då en vision om att bara ha 700-900 st/ha från röjningsfasen och framåt. Idén realiserades aldrig eftersom man bland annat insåg hur extremt dålig kvalitet det skulle bli i den typen av skog.

Det är egentligen bara under de senaste 20-25 åren som skogsägare börjat förutsätta att man ska kunna tjäna pengar redan på första gallringen, och vips har fokus flyttats från gallringen som ett medel för att få bättre slutavverkning till att bli en inkomstkälla för sig själv.

Samtidigt finns ju den långsiktiga tanken där - annars skulle man inte fundera över fördelar med beståndsgående skördare.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277268 Varför spelar det roll om du har 40 eller 400 eller 4000 ha? Skall du satsa på värdefullt slutbestånd och lite skador är det svårt att motivera gallring. Skogen bryr sig inte om vem som äger den.

Att du sen blandar in planteringstorband och röjning visar väl kanske på hur svårt det är att motivera gallring i sig självt.

Ekonomi och teknik har ändrats sedan 50-70-talet.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277269 Om du bara har ett bestånd kanske du vill få en inkomst från det under din aktiva tid. Om du är ett bolag som räknar långsiktigt företagsekonomiskt på förräntning av kapital så kan det löna sig att göra en olönsam gallring idag för att öka förräntningen på det totala kapitalet.

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277270
Skogsforskare skrev:På 1970-talet pratade bolagen om gallringsfritt skogsbruk (eftersom det var dyrt att gallra) och hade då en vision om att bara ha 700-900 st/ha från röjningsfasen och framåt. Idén realiserades aldrig eftersom man bland annat insåg hur extremt dålig kvalitet det skulle bli i den typen av skog.
Omdömet om konsekvenser omkring kvaliteten delas. Jag mins debatten och försöken. Något finns på Tönnersjöhedens försökspark. Tyvärr började man med några försök vid andragallring med följd att kvaliteten var danad kvistmässigt. Följden blev att verklig kvalitet inte framgick.

Exemplen ovan innebär ca 3.5 mellan träden. (Vanligt slutavverkningsförband.)

Men jag ville få synpunkt på varför inte stickvägsavstånd på föreslagna 4.5 m, som vanligtvis blir 0.5 m ytterligare på stora delar av stickvägen. 4.5 m är 500 stam/ha. 5 m är 400 stam/ha.
- Dessutom är det starkast gallrat närmaste delen mot stickvägen. Därför har stor del av träden vid stickväg ytor motsvarande de sista exemplen.

Varför ser forskare inte problem med kvalitet vid dessa glesa förhållande vid stickvägar, när man klokt nog gjorde det på 70-talet?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277274
Skogsforskare skrev:Om du bara har ett bestånd kanske du vill få en inkomst från det under din aktiva tid. Om du är ett bolag som räknar långsiktigt företagsekonomiskt på förräntning av kapital så kan det löna sig att göra en olönsam gallring idag för att öka förräntningen på det totala kapitalet.


Kanske det,men om du läser ordentligt ser du att förutsättningarna är att man vill ha ett lönsamt slutbestånd, och inte behöver intäkter från gallringen. Vore bra om du läste de inlägg du svarar på.

Så slipper du göra en massa lösa antaganden om beståndsstorlek hos olika ägare.
Senast redigerad av Mangan lör 19 apr 2014, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277275 Om man ser på gran idag, så kan man fråga sig vad som är bra kvalitet. Ser ingen poäng i att leva kvar i kvalitétsklasser som inte används längre.

Kanske hög kvalitet på slutbestånd är när det växer mycket svamp och blåbär? Eller att det "ser bra ut"?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277282
Bertilsson skrev:Men jag ville få synpunkt på varför inte stickvägsavstånd på föreslagna 4.5 m, som vanligtvis blir 0.5 m ytterligare på stora delar av stickvägen. 4.5 m är 500 stam/ha. 5 m är 400 stam/ha.
- Dessutom är det starkast gallrat närmaste delen mot stickvägen. Därför har stor del av träden vid stickväg ytor motsvarande de sista exemplen.

Varför ser forskare inte problem med kvalitet vid dessa glesa förhållande vid stickvägar, när man klokt nog gjorde det på 70-talet?


Du blandar ihop två olika saker.

Om du röjer fram 600-700 st/ha när träden är 3-5 m höga så har kvistrensningen knappt börjat. De träd du då lämnar har alltså krona i princip hela vägen ner till marken, och eftersom de ställs ut så glest så kan träden fortsätta att bygga ut kronan uppåt och åt sidorna utan att behöva rensa nertill. Träden kommer alltså utveckla grova grenar även på de nedre fem metrarna och de kommer sitta kvar länge.

Om du gallrar vid 11-12 m höjd i ett bestånd med 1600-1800 st/ha så ligger krongränsen redan minst fem meter upp, förmodligen högre. Då kommer alltså inte stickvägen påverka kvistigheten på rotstocken.

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277284
Mangan skrev:Varför spelar det roll om du har 40 eller 400 eller 4000 ha? Skall du satsa på värdefullt slutbestånd och lite skador är det svårt att motivera gallring. Skogen bryr sig inte om vem som äger den.


Gallring höjer värdet på slutbeståndet genom att det ökar medelstammens volym och genom att det oftast ökar gagnvirkesvolymen. En större medelstam ger lägre avverkningskostnad per kubikmeter, och normalt sett stiger även virkesvärdet per kubikmeter med stigande diameter på träden.

Skogen bryr sig inte om vem som äger den, men ägarens beteende påverkas av vem man är. Bergvik räknar på ett annat sätt än den som köper 10 ha för att bli delägare i ett jaktvårdsområde.

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#277287 När det gäller bolag är det enkelt för att gallringarna står för ca 20% av massavedsflödet och ska man köra gallringsfritt så måste LSÅ sänkas annars räcker inte uttaget ur egen skog.
Alternativet är att köpa mer från privata skogsägare men det höjer prisnivån och detsamma gäller för importvirket från Baltikum och Ryssland.

Användarvisningsbild

beståndsgående på väg att dö ut?

T Landström  
#277361
Mangan skrev:
T Landström skrev:Jag får en känsla av att de markägare som räknar kronor och ören även tittar genom fingrarna när det kommer till körskador...

Det är väl som med skogen som med mycket annat här i livet...man får väl se vad resultatet är i slutet av omloppstiden vem som har rätt...
Jag kan bara titta på våran skog och grannen skog vilken skillnad det är på våran där vi försökt sköta röjning och gallring och grannen som aldrig har gallrat, röjt eller tagit bort fröträd...


Och vem av er är det då som räknar kronor och ören, du som sköter om för att få ett värdefullt slutbestånd eller grannen som gör ingenting?


Skillnaden är väl att jag kan tänka mig att ta ett dåligt resultat på en gallring... Som jag skrev...man ska väl se på hela omloppstiden... De områden som jag planterar, röjer och gallrar idag kommer jag aldrig få någon glädje av...men mina barn och barnbarn kommer ju att få ta del av det...

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277362
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:Varför spelar det roll om du har 40 eller 400 eller 4000 ha? Skall du satsa på värdefullt slutbestånd och lite skador är det svårt att motivera gallring. Skogen bryr sig inte om vem som äger den.


Gallring höjer värdet på slutbeståndet genom att det ökar medelstammens volym och genom att det oftast ökar gagnvirkesvolymen. En större medelstam ger lägre avverkningskostnad per kubikmeter, och normalt sett stiger även virkesvärdet per kubikmeter med stigande diameter på träden.

Ett ogallrat bestånd har Normalt högre volym än ett gallrat, och om man inte har allt för bråttom är även de små träden tillräckligt stora för att avverkas.

Du tänkte nog på totalproduktionen.

När dagens gallringsmogna bestånd skall avverkas, är det sannolikt så att varken densitet, kvistighet eller grovlek är prisskiljande
Skogen bryr sig inte om vem som äger den, men ägarens beteende påverkas av vem man är. Bergvik räknar på ett annat sätt än den som köper 10 ha för att bli delägare i ett jaktvårdsområde.


Nu handlar det om att få fram eTT värdefullt slutbestånd, inte köpa svampskog med sjöutsikt. Om du envisas med att citera mina inlägg, kan du väl hålla dig till ämnet?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277364
T Landström skrev:
Mangan skrev:
T Landström skrev:Jag får en känsla av att de markägare som räknar kronor och ören även tittar genom fingrarna när det kommer till körskador...

Det är väl som med skogen som med mycket annat här i livet...man får väl se vad resultatet är i slutet av omloppstiden vem som har rätt...
Jag kan bara titta på våran skog och grannen skog vilken skillnad det är på våran där vi försökt sköta röjning och gallring och grannen som aldrig har gallrat, röjt eller tagit bort fröträd...


Och vem av er är det då som räknar kronor och ören, du som sköter om för att få ett värdefullt slutbestånd eller grannen som gör ingenting?


Skillnaden är väl att jag kan tänka mig att ta ett dåligt resultat på en gallring... Som jag skrev...man ska väl se på hela omloppstiden... De områden som jag planterar, röjer och gallrar idag kommer jag aldrig få någon glädje av...men mina barn och barnbarn kommer ju att få ta del av det...


Du räknar alltså kronor och ören åt dina barn och barnbarn. Betyder det att du är en av de som ser mellan fingrarna med körskador.

Bedriver du skogsbruk för att tjäna pengar åt dig eller dina efterlevande, eller är det bara av gammal vana du går där o röjer, gallrar och avverkar?

Avatar Fallback

Varför gallras skogen?1

Skogsforskare  
#277370
Mangan skrev:Nu handlar det om att få fram eTT värdefullt slutbestånd, inte köpa svampskog med sjöutsikt. Om du envisas med att citera mina inlägg, kan du väl hålla dig till ämnet?


Jag diskuterar principfrågan, inte ett specifikt bestånd.

När jag citerar gör jag det för att den som läser på forumet ska förstå vilken fråga jag kommenterar.
Om du ska citera, se då till att citera korrekt så att inte dina egna kommentarer ser ut att vara en del av det du citerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

T Landström  
#277373 Du försöker att vrida och vända på det jag skriver...och till viss del kanske jag pratar mot mig själv...jag förstår inte bara grejen när man anser att man ska skjuta på en gallring bara för att priset på massaved är lågt...visst man kan ju skjuta på den något år...men något år blir ju lätt 5, 10, 15 år...då kan det ju vara försent...
Skulle det bli ett samhälle med minimalt behov av papper ska man då ge fan i att gallra bara för att priset på massa är dåligt...

Jag röjer och gallrar för att jag vill ha en fin skog...föra arvet vidare...
Senast redigerad av T Landström lör 19 apr 2014, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277374
Mangan skrev:Ett ogallrat bestånd har Normalt högre volym än ett gallrat, och om man inte har allt för bråttom är även de små träden tillräckligt stora för att avverkas.

Du tänkte nog på totalproduktionen.


Nej.

Jag talade om medelstammens volym och gagnvirkesvolymen vid slutavverkning. Gallring höjer alltid medelstammens volym vid oförändrad omloppstid, och ofta även gagnvirkesprodutionen, alltså det virke man kan ta tillvara vid avverkning.

Totalproduktion inkluderar även det virke som förlorats genom självgallring.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).