Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

7 inlägg 11508 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

Hema  
#275054
Bild

Jag undrar om någon vet något annat ställe än smålandsvagnen?
http://www.smalandsvagnen.net/store/p/t ... ula-355065 750:- + frakt = 1000:-

En extrafråga på drag, är om någon har sett något drag med fjäder på, så att om man t.ex. skulle köra med en grusharv efter ATV och om man kör in i en sten får man en mindre stötigt slag i maskin?

Om vi tar bilden som utgångpunkt och tänker oss att rundstången vid smörgnipplen skulle fortsätta utanför ytterröret med ca 5cm och avslutas med en bricka, så skulle man kunna placera en spiralfjäder där i mellan. Då skulle med kunna minska slagkraften på de ev. påkörningar av hinder i mark/terrängen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

zeetorg  
#275072 Ett alternativ är ju att man köper en koppling på tex Jula eller Biltema och skaffar rör separat så kan man ju bygga som man vill.

Eller alternativt bara byta ut röret på den på bilden ovan mot ett längre och montera på en fjäder.

Avatar Fallback

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

Hema  
#275191
zeetorg skrev:Ett alternativ är ju att man köper en koppling på tex Jula eller Biltema och skaffar rör separat så kan man ju bygga som man vill.

Eller alternativt bara byta ut röret på den på bilden ovan mot ett längre och montera på en fjäder.
Ditt andra förslag är nog inte så dumt och relativt enkelt att införa. Där återstår bara att finna lämplig spiralfjäder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

zeetorg  
#275193 Sätter du på ett mindre rör i det gamla så kanske det är lättare att hitta en vettig fjäder?
Om du förstår hur jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

totte  
#275196 Kolla t ex förtöjningsfjädrar till båtar. Eller motorcykelfjädrar.

Avatar Fallback

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

Hema  
#275201 Ja man får kolla runt vad som finns. Någon omöjlighet är det iaf inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på vridbara drag till ATV-vagn.

Hema  
#275311 Nu hittade jag ett lite billigare alternativ. Om den nuvarande kulhandsken passar i dessa hål har jag inte mätt, men kanske har man tur att någon standard finns. 233:- + moms gissningsvis.
Bild

http://www.afsa.nu/svangbar-hake-atv/1316-0

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).