Öppna kategorin

Rätt 4-hjuling för skogen?

51 inlägg 25804 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#272758 Har ni därute synpunkter på om en viss storlek hos ATV är bättre än övriga.
Jag skall skaffa mig en och har fått höra att en 500 cc lär vara bättre (smidigare) i skogen än en 1000 cc. Har också hört det raka motsatta.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272766 Vad jag har hört så har en 500 fullstora chassimått. Vad som är därutöver är bara överloppseffekt som kan användas till att spruta lera och imponera på fjortisar.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Karlsson_98  
#272774 Vi har två Polaris 500cc här hemma. Den ena drar en Avesta 3.4H vagn och den andra en helt vanlig timmerkärra. Räcker gott och väl med 500cc i skogen.

En 1000cc blir alldeles för klumpig och rapp för att använda i skogen.
Dessutom är Can-am mer en busmaskin än arbetsmaskin. :)
Några bra märken är Honda, Polaris, Suzuki, Yamaha.. :)

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Waldteufel  
#272782 Ja, en busmaskin vill man ju inte ha. Här gäller en arbetshäst utan onödig prestige. Om jag uppfattar de hittills få inläggen så är den mindre maskinen att föredra för nära jobb av gallringstyp pga dess större smidighet. Jag har också tänkt mig en lämplig vagn att få ut stock och ris ur skogen med och där finns ju också flera alternativ, vinschbom eller kran med griplastare? Väldigt mycket en priserna förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#272794
Waldteufel skrev:Ja, en busmaskin vill man ju inte ha. Här gäller en arbetshäst utan onödig prestige. Om jag uppfattar de hittills få inläggen så är den mindre maskinen att föredra för nära jobb av gallringstyp pga dess större smidighet. Jag har också tänkt mig en lämplig vagn att få ut stock och ris ur skogen med och där finns ju också flera alternativ, vinschbom eller kran med griplastare? Väldigt mycket en priserna förstås.
Själv har jag en 800 sportsman 2010. Just 2010 har en motor på 64 hp, senare modeller har ca 50 hp. Motorkaraktären är åt det " smygande " hållet, maskinen är riktigt lättkörd med sin twinmotor. Någon " övereffekt " finns inte i praktiken, möjligen " överrörlighet " i gastummen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Kse  
#272796
Karlsson_98 skrev:Dessutom är Can-am mer en busmaskin än arbetsmaskin. :)

Hur menar du då?

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#272807 Ska man dra tungt i skogen, så ska du välja en maskin med motorbroms. Annars går det snabbt nedför. Polaris HO (enligt återförsäljare av Can-Am o Suzuki) sa att den o Polaris Scrambler har dålig motorbroms och var inte jättepassande för tungt arbete i skogen.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

M_M  
#272809 Scrambler är utan tvekan en leksak och inte en arbetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#272810
Hema skrev:Ska man dra tungt i skogen, så ska du välja en maskin med motorbroms. Annars går det snabbt nedför. Polaris HO (enligt återförsäljare av Can-Am o Suzuki) sa att den o Polaris Scrambler har dålig motorbroms och var inte jättepassande för tungt arbete i skogen.

Varken 500 HO eller min 800 sportsman har EBS ( engine breaking system ) visserligen kan sådant eftermonteras. Motorbromsen fungerar bra intill dess att remmen släpper greppet, man måste därför i körning utför, bromsa försiktigt och samtidigt " möta upp " med gasen, D.v.s se till att remmen inte släpper greppet, en körteknik fråga med andra ord. Detta är inte lika effektivt som en rent teknisk lösning, men fungerar utmärkt i de flesta situationer. Där den " manuella " manövern inte längre fungerar, där är det i vart fall för brant oavsett den inbyggda tekniken tycker jag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Karlsson_98  
#272818
Kse skrev:
Karlsson_98 skrev:Dessutom är Can-am mer en busmaskin än arbetsmaskin. :)

Hur menar du då?

Menade inte precis alla can-am men framförallt deras 1000cc som jag glömde skriva.. Men can-am har ett 4wd system som heter visco lock som det tar en stund för diffen att funka på eftersom det måste bygga upp ett tryck. Så enligt mig så är ju inte det värst lämpligt när man smygkör i skogen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

r93  
#272824 Jag har en can am 400 & jag kan hålla med om att den är nog inte optimal att smyga runt med i skogen, väldigt rapp och aggressiv motor, även tillslaget i variatorn är hårt och aggressivt.

Men annars är det en underbar maskin! Visco loc är väl samma som dom flesta personbilar har i sina 4x4, är väl bara Subaru som skryter med "riktig mekanisk fyrhjulsdrift".

Annars så är väl klyschan att den bästa återförsäljaren säljer bästa märket, hade själv bestämt mig för polaris, men när inte återförsäljaren orkar ta hem en maskin för provkörning, så tröttnade jag och gick in i butiken längre bort som är åf åt can am och blev fantastiskt bra bemött! Så jag beställde en ny 400....

Annars så är väl Yamaha grymt tåliga!

Skogen är ju bland det värsta man utsätter sina maskiner för! Lerhål, vassa stenar, grenar som letar sig in överallt!

Jag använder inte hojen till att köra ut virke med, utan har den mest till att köra ut plantor och dyligt med, men den är verkligen kalas till att lunna ut dom där vindfällena som annars hade blivit kvar för att man måste hugga väg med traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Kse  
#272834
Karlsson_98 skrev:
Kse skrev:
Karlsson_98 skrev:Dessutom är Can-am mer en busmaskin än arbetsmaskin. :)

Hur menar du då?

Menade inte precis alla can-am men framförallt deras 1000cc som jag glömde skriva.. Men can-am har ett 4wd system som heter visco lock som det tar en stund för diffen att funka på eftersom det måste bygga upp ett tryck. Så enligt mig så är ju inte det värst lämpligt när man smygkör i skogen. :wink:

Ok, tänkte att du drog hela modelprogrammet över en kam.
Äldre viscolock som på min -08 är inte helt optimala, däcket måste slira flera varav innan diffspärren kopplas in. Detta har förfinats från år till år, provkörde min farbrors 8oo-12 och där greppade båda hjulen nästan omgående.
Tycker att dom flesta märken beter sig lite för hetsigt i skogen, även Can am.
Detta kan man ju själv ändra på men man undrar ju varför det ska vara så höga tillslagsvarv på en arbetsmaskin. Jag monterade 28" direkt när jag köpte maskinen och bytte senare efter rekommendation från min åf en fjäder i variatorn så blev det lite lugnare tillslag.

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#272840
anersimyra skrev:
Hema skrev:Ska man dra tungt i skogen, så ska du välja en maskin med motorbroms. Annars går det snabbt nedför. Polaris HO (enligt återförsäljare av Can-Am o Suzuki) sa att den o Polaris Scrambler har dålig motorbroms och var inte jättepassande för tungt arbete i skogen.

Varken 500 HO eller min 800 sportsman har EBS ( engine breaking system ) visserligen kan sådant eftermonteras. Motorbromsen fungerar bra intill dess att remmen släpper greppet, man måste därför i körning utför, bromsa försiktigt och samtidigt " möta upp " med gasen, D.v.s se till att remmen inte släpper greppet, en körteknik fråga med andra ord. Detta är inte lika effektivt som en rent teknisk lösning, men fungerar utmärkt i de flesta situationer. Där den " manuella " manövern inte längre fungerar, där är det i vart fall för brant oavsett den inbyggda tekniken tycker jag. :smile:

Ja man kan komma väldigt långt med rätt körteknik o jag vet att jag har många saker jag kan förbättra. : )

Avatar Fallback

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

Hema  
#272845
Kse skrev:
Karlsson_98 skrev:Menade inte precis alla can-am men framförallt deras 1000cc som jag glömde skriva.. Men can-am har ett 4wd system som heter visco lock som det tar en stund för diffen att funka på eftersom det måste bygga upp ett tryck. Så enligt mig så är ju inte det värst lämpligt när man smygkör i skogen. :wink:

Ok, tänkte att du drog hela modelprogrammet över en kam.
Äldre viscolock som på min -08 är inte helt optimala, däcket måste slira flera varav innan diffspärren kopplas in. Detta har förfinats från år till år, provkörde min farbrors 8oo-12 och där greppade båda hjulen nästan omgående.
Tycker att dom flesta märken beter sig lite för hetsigt i skogen, även Can am.
Detta kan man ju själv ändra på men man undrar ju varför det ska vara så höga tillslagsvarv på en arbetsmaskin. Jag monterade 28" direkt när jag köpte maskinen och bytte senare efter rekommendation från min åf en fjäder i variatorn så blev det lite lugnare tillslag.

Kompisens Polaris 800 upplever jag som lite svår/knepig att få till ett mjukt tillslag, medans på min Yamaha 550 sker tillslaget precis såsom jag önskar att det ska vara. Men mycket är en vana och alla maskiner är lite "egna".

För alla som gillar att kunna använda ATVn på gräsmattan, så måste väl Polaris 550 x2 med turfläge vara underbar. Att inte fler tillverkare hoppat på den lösningen?..

För att veta vilken maskin som är bäst för skogen, beror det också hur du ska använda den i skogen. Ska du dra tunga kärror i inte allt för jobbig terräng, hade det nog varit trevligt med en Honda med stel bakaxel, men ska du bara leka funkar väl en Can-Am eller Polaris Scrambler ypperligt. Yamahan saknar handbroms ("krycka"). Ska man köra med liten kärra eller ingen kärra alls i väldigt tät vegitation så kanske en modell mindre 350-450 passar bättre, då de oftast har mindre chassi.

Mig veterligen är det bara Cectek som har haft eller erbjuder en maskin som har verklig 100%-ig låsning av diffarna, men om den sedan i övrigt är bäst ptja..

Många maskiner har ofta en för hög utväxling, så att maskinen inte kan prestera tillräckligt med ex. tung vagn. Visst det finns oftast variatorkit för att få lägre utväxling. Jag skulle vilja ha krabbstyrning på en ATV-arbetsmaskin och hydrauluttag (något som jag hört något skvaller om att Honda kollar på just hydrauluttag).

Honda har även hydrostatdrift som alternativ, men där har jag läst att några tycker att den är för svag vid tuff påfrestning, men det är inget som jag kan styrka. Sedan har jag hört att deras 640/680 hydrostat saknar diffspärr vilket gör denna modell mer eller mindre ointressant då den också har för hög utväxling.

Summa sumarum så är det svårt att utse någon klar vinnare. Kanske ska du ha en allt-i-allo maskin som inte är bäst på något, då uppgifterna skiljer sig mycket. Eller så får man gå på vilken ÅF som du upplevs som bäst.

Användarvisningsbild

Re: Rätt 4-hjuling för skogen?

anersimyra  
#272848 Om man moddar variatorn efter byte till större hjul, blir ingreppet aggressivare, det är liksom meningen med det hela.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).