Öppna kategorin

Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

12 inlägg 15248 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Klas Pettersson  
#271760 Är det någon som vet vad det är för fabrikat på den här vagnen??

http://soderhamn-stad.annonsera.se/rast ... -1425.html

MVH Klas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271918
xrast-koja-jaktkoja-huggar-koja-1.jpg.pagespeed.ic.ZKFtgS1xqe.jpg


Vagnen är väl nån militär historia, säkert svenskbyggd.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

halvproffs  
#271923 Mellanskog hade lika (liknande ) kojor på 70-80-talet för huggarna. Har själv fikat i såna många gånger. Var arbetsplatsen långt från väg tog skotaren med sig den. Vet tyvärr inte fabrikat men det står en efter våran en skogsbilväg så jag kollar när jag får tid.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Seb macahan  
#271929 Kabe har tillverkat olika kojor i glasfiber åt bl a militären. Kolla i dörrkarmen om där finns nån skylt.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271935 Men hör vagnen ihop med kojan?
Det ser ut som man ställt en glasfiberkoja ovanpå en militärvagn.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272070 Tror att det där är en banverksmodell! dom står lite här och där utmed banvallarna! dom kojor som bla mellanskog mfl hade på 70-80 talet var nog oftast "älvdalskojan" "skogmakojan" "trivselkojan" "orsakojan" "lillperskojan" kärt barn har många namn!..vit och orange!..dom hade en måttanpassad bilsläpvagn(lillpersvagnen) som såldes tillsammans med kojan!..dom kojorna hade även dom en lyftbygel på taket! ungefär samma storlek som den på bilden, men byggd på ett annat vis! bla utan ribbor på sidorna!

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

halvproffs  
#272093 Här var Mellanskogs kojorna knallröda. Stämmer bra att det var en bilsläpvagn so dom stod på. Tänkte jag skulle åka och ta en bild på en när snön har smält av den. Verkar som det tar ett tag :sad:

Avatar Fallback

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

80-90  
#272213 Väldigt lik orustvagnen

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Peteflamingstar  
#272770 Denna koja hade firman jag jobbade åt tidigare, som Huggarn säger har den lyftkrok på taket. Just den här tror jag var Domänverkets från början. Minns inte fabrikatet dock.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Kse  
#272793 Vet att dom även kallades för helikopter kojor. Svärfar har en sådan orange med lyftbygel på taket, tror det är Vattenfall som ägt den från början.

Användarvisningsbild

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273137 "Peteflamingstar"]Denna koja hade firman jag jobbade åt tidigare, som Huggarn säger har den lyftkrok på taket. Just den här tror jag var Domänverkets från början. Minns inte fabrikatet dock.[/quote]


Det är inte den kojan jag menade! den jag tänker på ser ut så här:


Den står på och såldes tillsammans med en vad jag vet måttanpassad serietillverkad 950 kilos(totalvikt) "lillpersvagnen"!? från orsa :roll: den låstes fast på vagnen när man stängde igen fram och baklem med hjälp av klackar på insidan av dessa, varav spännband mm var överflödiga!...den hade tre stödben, två fram och ett bak! väldigt lätt att ställa ifrån sig så att man kunde använda vagnen till annat! lyftbygeln på taket är betydligt smidigare då den lägger sig plant mot taket när den inte används! dom första var med dieselvärmare som inte fungerade särskillt bra! dom senare var med gasolvärmare(som på bilden) fungerade betydligt bättre när det gäller jämn värme och funktion!

Avatar Fallback

Re: Fabrikat på huggarkoja i glasfiber

mini578  
#274266 Det är en rastkoja från Intermittent AB Ellös.
Skulle tro att det var det som blev Orustverken, som tillverkade Orustvagnen.
Orustverken kursade -91 och köptes av T-byggen . Se http://www.orustvagnen.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar