Virkesmätning och Matrisfub

EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

8 inlägg 7762 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

conronka  
#269907 Som bekant så ökar produktionskraven i avverkningarna ständigt med högre krav på maskinförarnas produktivitet som följd,ett argument som ofta påtalas är den allt skarpare inernationella konkurrensen vilken vi möts av dagligen.Personligen har jag svårt att förstå skogsnäringens snäva syn på det sätt den är organiserad då vissa moment i kedjan verkar betraktas som engångsförpackningar utan behov av ekonomisk uppmuntran eller medvetenhet om näringens gememsamma mål vilket borde vara av vikt då miljoner satsas på teambildning.

Om målet med teambuilding är smart organisation av helheten där alla underlättar för varandra och bidrar till ett gemensamt bättre ekonomiskt resultat måste det även synas i alla inblandades bokslut och inte bara som ett klistermärke för vissa grupper.

Dagens avverkningsmaskiner jobbar otroligt fort,om en kvist blir kvar på granroten kostar det skogsbruket onödig tid att lyfta och skala bort den varför den oftast passerar uå,således kanske den blir ett vrak trots att den absolut inte utgör något hinder för industrin "det kommer tusentals i veckan och alla hamnar i renseriet förr eller senare"Sak samma med skogsrötan,en viss % tillåts och hamnar i vältan efter sedvanligt uppskattad vrakvolym i traven av virkesmätaren,mao detta är en förlegad teater som naturligtvis måste moderniseras för att följa utvecklingen.Sågverken är på gång med automatisk mätning "röntgen och 3d mätram"vilket jag tror blir revolutionerande och synnerligen rättvist för leverantören.

Massaveden borde med lätthet kunna skördarmätas och volymskattas vid ankomst till industri av vmf,vrak skulle kunna räknas in i priset vid prisförhandligar,om baskraven för leveransgillt sortiment inte uppfylls skulle lasten vägras.

Varje maskinlag skulle ha speciell identitet och ange denna på varje virkesparti dom kört för att stämma av vid industri,en form av provuttag skulle slumpmässigt ske "maskinlagsbaserat"vid industri och resultatet kopplas till maskingruppen så ev felaktigheter kan korrigeras.Ett leveranskollektiv för privata leverantörer måste finnas så aktörer utanför registrerade maskingrupper kan leverera "troligen försummbara volymer"

Fördelarna skulle vara att maskinlagen inte behövde särhålla virket på avlägg med flera ägare,Vmf skulle klara flödena med mindre personal vilket sänker mätkostnaderna,men framförallt så skulle maskinfolket slippa ängna tid och energi på regler som skapts för yxa och såg för 100 år sedan

Ja sätt igång och såga mina argument,problematisera,fundera,så får vi se vart vi hamnar
Obs! det avser norra sverige men detta hindrar ingen från att kommentera.



   TS
Användarvisningsbild

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

loppan  
#270008 Det enda är att ni inför travmätning modell södra då det funkar bra för alla parter.
Jag har levererat en del på detta vis och tycker det är bättre än traditionell mätning.
Att en mätare skall sitta och titta på varje stock är otidsenligt och bör endast ske om speciellt högkvalitativt virke skall sorteras ut.
Maskinmätning är med ett alternativ med fördelen att det ger besked snabbare men jag föredrar nog travmätning.
Jag tror att den gamla mätmetoden kan ge ett något lägre inköpspris samt lite högre kvalité för sågverken,det är nog därför man har kvar dom.
Men om volymerna blir så stora som på värö så är det praktiskt omöjligt.

Om tio till tjugo år så är det endast dessa två mätmetoder som finns.

Avatar Fallback

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

Skogsrå  
#270067 VMF:s roll är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaderna för industrin. VMF behövs inte, de 1000 miljoner som virkesmätning idag kostar kan andvändas bättre.

Avatar Fallback

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270083
Skogsrå skrev:VMF:s roll är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaderna för industrin. VMF behövs inte, de 1000 miljoner som virkesmätning idag kostar kan andvändas bättre.
Vi som sett deras metodik är villiga att instämma.
- Allt för ofta märks avigsidorna med virkesmätningen.
- VMF:s avsikt att få in nytt folk för att bryta gammalt "träkunnande", det gör att kvaliteten urartat och då visar sig kontrollsystemet helt undermålig för att upptäcka detta.
- När det i stor omfattning blivit rekryterat ledande personer, som uteslutande varit virkesköpare är utvecklingen förståelig.
- Nya mätningslagen kan bli ett steg fram och två tillbaka.

Över allt ligger "en filt" av grupperingar och att inte lägga sig i.
Inte länge sedan var det en kontrollmätare som tog livet av sig efter längre fight för kvalitet och demokrati, med ganska okunnig ledning i sydlig mätningsförening.

Avatar Fallback

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

conronka  
#270111
Skogsrå skrev:VMF:s roll är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaderna för industrin. VMF behövs inte, de 1000 miljoner som virkesmätning idag kostar kan andvändas bättre.


Jasså! är det så? Då vore det väl bra att börja reformera istället för att ge upp va?Som du antagligen känner till så finns ju både köpare och säljare representerade i vmf så ett sätt är ju att sätta press på dina ombud "för du sysslar väl med någon form av skogsbruk".Om det utom allt tvivel är industrin som styr ter det sig för mig obegripligt att den isåfall inte är intresserad av att sänka näringens totalkostnad med påstått belopp.Hursomhaver är jag väl mer inne på en reformering där man vänder på alla stenar och framförallt anpassade den till alltmer ökad effektivisering i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270113
conronka skrev:
Skogsrå skrev:VMF:s roll är inte att mäta korrekt utan att sänka råvarukostnaderna för industrin. VMF behövs inte, de 1000 miljoner som virkesmätning idag kostar kan andvändas bättre.


Jasså! är det så? Då vore det väl bra att börja reformera istället för att ge upp va?Som du antagligen känner till så finns ju både köpare och säljare representerade i vmf så ett sätt är ju att sätta press på dina ombud "för du sysslar väl med någon form av skogsbruk".Om det utom allt tvivel är industrin som styr ter det sig för mig obegripligt att den isåfall inte är intresserad av att sänka näringens totalkostnad med påstått belopp.Hursomhaver är jag väl mer inne på en reformering där man vänder på alla stenar och framförallt anpassade den till alltmer ökad effektivisering i skogen.
Ni som är skogsägare bör agera så starkt så ett paradigmskifte sker, eftersom dagens läge är nära träpatronernas tid, fast på ett "snyggare" sätt.
Tack för din reaktion!
Studera vilka som sitter i mätningsföreningarnas styrelse och SDC. Ni lär upptäcka att det är folk från bolagskorridorer och endast några rena leverantörer. Dessutom någon arbetstagarrepresentant.
Sveaskog, Skogssällskapet och skogsägarföreningarna är inte "rena" leverantörer.

- Mätning får inte diskuteras på Södras årsmöten, enligt inledning i flera möten jag deltagit i.
En ny mätningsslag skall bli till. Läs några synpunkter på remissyttrande etc. i några inlägg med start på följande;
viewtopic.php?f=37&t=1856&st=0&sk=t&sd=a&start=405#p265639

Användarvisningsbild

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

bodaedet  
#270115 Vore det inte bra att titta på hur våra finska grannar har löst inmätningen?

Avatar Fallback

Re: EFFEKTIVISERA VIRKESMÄTNINGEN

conronka  
#270121
bodaedet skrev:Vore det inte bra att titta på hur våra finska grannar har löst inmätningen?


Intressant ! Jag har goda kontakter på östsidan men har aldrig fått någon klämm på hur dom hanterar mätningen.Är du bevandrad ?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).