Motorsåg och handhållet

Samma såg i olika kläder ????

17 inlägg 14582 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Samma såg i olika kläder ????

cykelkalle  
#268907 Hej !

Har en liten undran som jag skulle vilja ha förklarad för mig.
Har varit ute på lite eftersök på en lämplig motorsåg som ska ersätta de 2 Meec sågar pappa lämnade efter sig.
När jag varit runt så har jag fastnat för 3 olika maskiner då de alla 3 kändes klokrena i balans och vikt för mig när jag klämt och känt på dom.

Den 1:a är en Jonsered 2245, den andra är Husqvarna 445 och den 3:e är en Mcculloch cs450 elite.

Det som har gett mig lite huvudbry är att de både kändes och ser ganska lika ut så jag funderar på om det är lika maskin med olika färger bara ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269026 Japp. Du är på rätt spår. De har väldans små skillnader...

Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

totte  
#269031 Den största skillnaden är väl att Mc_Culloch inte säljs av såghandlare med egen service, annars sitter skillnaderna på utsidan, lite olika utforming av handtagen bl a och så förstås färgen.

Användarvisningsbild

HUSQVARNA 445 e-series TrioBrake™

traktorz  
#269042 Enbart HVA modellen har dock högerhandskedjebroms, om en sån önskas.

Avatar Fallback

Re: Samma såg i olika kläder ????

cykelkalle  
#269055 Det var som sjutton! Då inbillade jag mig inte bara. :)

Då prisskillnaden är så pass stor till Mccullochs fördel så får det nog bli en sån.

Tack för hjälpen !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

mghg  
#269066
cykelkalle skrev:Det var som sjutton! Då inbillade jag mig inte bara. :)

Då prisskillnaden är så pass stor till Mccullochs fördel så får det nog bli en sån.

Tack för hjälpen !!!

Det kan vara värt att kontrollera till vilket pris såghandlare i din närhet skulle sälja en Jonsered 2245 eller Husqvarna 445. Det är hela tiden erbjudanden och kampanjer i motorsågsbranschen. Du kanske kan få ett erbjudande för Jonsered 2245 eller Husqvarna 445 som prismässigt ligger betydligt närmre McCulloch 450 än vad de officiella listpriserna säger.

Husqvarna 445 har, som traktorz redan påpekat, fördelen att den kan levereras med högerhandskedjebromsen Trio-brake. Jonsered-sågar har en måttstock på nedre delen av kåpan som täcker svärdfästet. Husqvarna-sågar har en siktlinje ovanpå, Jonsered-sågar har istället båge och kedjebroms vinkelräta mot svärdet. I övrigt är Jonsered 2245 och Husqvarna 445 som du skriver "samma såg i olika kläder". McCulloch 450 har jag ingen erfarenhet av.

Avatar Fallback

Re: Samma såg i olika kläder ????

cykelkalle  
#269086 Jo då, kollade om de kunde göra något på priset med bägge handlarna vägrade gå under riktpriset på Jonsered och Husqvarnan. Så då blev valet mycket enklare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Samma såg i olika kläder ????

Husqy346  
#269087 Verktygsboden har hyffsade priser på jonsered jag har både köpt en 2245 och en 2253 WH ulticor där. De kostar lika mycket inkl moms som A Å F tar exl moms Dock får du göra all service själv . Jula har också men där är de dyra .

Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

mghg  
#269088
cykelkalle skrev:Jo då, kollade om de kunde göra något på priset med bägge handlarna vägrade gå under riktpriset på Jonsered och Husqvarnan. Så då blev valet mycket enklare.

OK. Lycka till med ditt val!

Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

vetinte  
#269112 Tycker du gjorde helt rätt :)
Handlarna här lägger på alldeles för mycket.
Dom måste tydligen lära sig de "hårda" vägen.
Alt är att handla utomlands.

Användarvisningsbild

Re: Samma såg i olika kläder ????

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269133 Jodu.

Köp såg hos nån du kan få hjälp av när det krånglar.
Strunta i färg och till o med pris. Inget kul o ha en ny såg som inte går.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 445 e-series TrioBrake™

SawTroll  
#269788
traktorz skrev:Enbart HVA modellen har dock högerhandskedjebroms, om en sån önskas.


:surp: Ingen ønsker vel det?

Avatar Fallback

Re: Samma såg i olika kläder ????

SawTroll  
#269794 Vurder om du har råd til en HVA 545 eller en 2252 i stedet, det er jo mye bedre sager (og igjen ulike navn på samme sag)....

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 445 e-series TrioBrake™

totte  
#269814
SawTroll skrev:
traktorz skrev:Enbart HVA modellen har dock högerhandskedjebroms, om en sån önskas.


:surp: Ingen ønsker vel det?


Ge dig nu SawTroll, vi vet att du inte gillar det, men flertalet vill ha det numera.

Avatar Fallback

Re: Samma såg i olika kläder ????

Brumsten  
#269882 Finns det kondomer, p-piller, säkerhetsbälten, krockkuddar i Nördge, förlåt, Norge? ;-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).