Traktorn i skogen

BM 350 Boxer...... motorproblem

3 inlägg 10219 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 350 Boxer...... motorproblem

javlaandersson  
#268667 Farsgubben har under "vintern" renoverat motorn i sin 350.

Han plockade ihop den, och startade upp den, startade rätt så lätt efter div luftning.
Inget missljud, inget oljud, ingen konstig rök......inget galet alls.
Den har aldrig varit igång mer än några minuter, aldrig varmkörd.
Men när han skall starta den för 4e gången, är det Tvärnit !

Startmotorn klickar bara, första tanken är batteri eller startmotorn, lägger i en växel och knuffar på den för att se att motorn går runt...gör den inte ! .... stum.

Farsan riven ner oljetråget, och lyfter toppen för att kunna dra ur kolvarna.

Mitten kolven (3cyl för dom som inte vet) går hyfsat lätt att få upp.

3e kolven går upp nästan jämnhögt med fodret, sen upptäcker vi att vevstakens motvikt
nyper tag om vevstaken, så vevaxeln måste runt ca 1/3 varv för att det skall gå fritt i fodret upp.

Det är nu jag upptäcker att han moterat kolvar/vevstakar ett halv varv fel, dvs staken sitter rätt i kolven, men sen är hela kalaset vänt fel på vevaxeln.

Det betyder att för att kunna lossa sista bultarna i sista vevstaken, så måste staken ner en bit så man kommer åt bultarna "inuti fodret"....men det går inte, för kolven sitter fast.

Någon som har varit med om ngt liknande ?

1a och 3e cylindrarna motarbetar varandra just nu



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 350 Boxer...... motorproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268698 Har inte svar här men kolla med i maskinisten.net, där finns fler som skruvar med äldre bm traktorer

Avatar Fallback

Re: BM 350 Boxer...... motorproblem

javlaandersson  
#269041 Okej tack

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).