Skogsnyheter

Vi måste stå upp för vår äganderätt, LRF

6 inlägg 3606 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi måste stå upp för vår äganderätt, LRF

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vi måste stå upp för vår äganderätt, LRF

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268633
Niking skrev:http://www.lantbruk.com/debatt/vi-maste-sta-upp-var-aganderatt-lrf
/Niklas


Här är ett urklipp från ovan artikel:

Vi har så många som vill åt vår mark utan att betala ersättning för detta. Vi har järnväg, vägar, och vi har elbolag och telebolag. Ersättningen är mycket låg och kan bestå enbart av engångsbelopp medan intrånget är kvar i lång tid, kanske i 100 år eller mer. Och företagen tjänar pengar på vår bekostnad. Många gårdar blir delade i många små enheter så att det blir svårt att bruka eller ens att äga.

Vi får inte glömma inskränkningen i vår ägande rätt vad det gäller att bygga på vår fastighet. Kommunen har genom politiska beslut (strandskyddet) fått makt att hindra oss från att bygga på sjötomter utan att vi fått ersättning, då är allemansrätten viktig. Genom politiska beslut naggas vår äganderätt i kanten. Om nu politikerna fattar sådana beslut borde vi få en årlig ersättning för den mark vi inte kan bruka på det sätt vi skulle vilja.

I Kerstin Davidsons spalt i Skogsland får vi reda på många tveksamheter i hanteringen av några holländska ungdomar som levt vildmarksliv på ägarnas bekostnad. Inte ens när en reporter på Skogsland gör jobbet åt polisen klarar de av att lagföra företaget som ordnat resan och gått med vinst med all sannolikhet.

Att ordningslagen som styr polisen när personer skall avhysas inte gäller utanför tätort var nytt för mig.

Att företag eller myndigheter kan hävda att deras ledning eller trafikverkets nya väg eller järnväg på något sätt är bra för allmännyttan är en vals som de har dragit sedan urminnes tider vilket jag inte längre tror på utan bara är ett sätt att tjäna pengar på markägarens bekostnad. Vi måste stå upp för vår äganderätt och kräva ersättning för alla de politiska beslut som fattas i riksdagen och på kommunal nivå.

Nyligen stod VD:n för Fortum i TV och talade om att de har 30 procent i vinst på deras ledningar, jag tror att de hade haft samma vinst även om vi hade fått ett årligt arrende baserat på ledningen längd samt antal kW som kunderna förbrukat.

Min uppfattning är att LRF ska skyndsamt sätt ihop en grupp som har till uppgift att diskutera/förhandla med alla politiska partier för att framföra våra synpunkter om framtida krav.

Sweden-Viking håller fullständigt med.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vi måste stå upp för vår äganderätt, LRF

vetinte  
#268635 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vi måste stå upp för vår äganderätt, LRF

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268758 Jo, inskränkningarna blir bara fler och fler. Frågar är hur säga stopp på effektivast sätt? Markägarna utgör ju bara ca 3% av befolkningen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
Camwood  
#268784
vetinte skrev:Till syvene o sist e de markägarna som måste sätta ner foten o säga ifrån.
Tror inte att man som bilägare skulle gå med på att nån myndighet begärde att dom skull lacka om de i en färg man inte ville ha.
Även de hade varigt att inkrekta på äganderätten.
Vad är skilnaden ?
Tja av hänsyn till "almenyttan" skulle de kanske va bra om alla bilar var brandgula o självlysande.
Nja introng o att någon annan ska ha nått att säga till om ang de jag har betalat köper jag inte.

Är du markägare vetinte?

Användarvisningsbild

Re: Re

vetinte  
#268812 A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).