Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 tomgångsproblem

12 inlägg 10539 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 55 tomgångsproblem

Bbuster  
#267774 Har en Husqvarna 55 som inte fungerar som den ska. Problemet började drygt en månad sedan när det var -15 grader, jag har inte använt den sedan dess.

Den startade bra när den var kall, men när den blev varm så gick den inte. Den stannade direkt när den gick på tomgång. Tändstiftet har bra gnista, men är torrt när man kontrollerar det efter man har haft igång motorsågen.

Vad kan problemet tänkas vara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

palbin  
#267778 T-skruven - dvs pröva skruva in den för högre tomgång ... .

Denna förgasarinställning (och andra) kan behöva ändras
fram-o-tillbaka då-o-då ... .
Senast redigerad av palbin tis 25 feb 2014, 21:12, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

alias  
#267781 Standardtips innan man börjar skruva på tomgång & H-/L-skruvarna brukar ju vara att rengöra luftfiltret, så inställningarna stämmer när allt är tiptop.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

Bbuster  
#267783 Tackar för svaren.

Har rengjort luftfiltret, har också haft isär förgasaren och ställt varvskruvarna. Men fortfarande problem. Kan den måntro ha gått varm och det kan vara cylinder/kolv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

alias  
#267786 Tror jag avvaktar, när Totte och Mange m.fl. sågentusiaster hittat den här tråden lär du få bättre råd än jag kan ge dig.

Lycka till med sågen!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

palbin  
#267787 Tja - skit-i-tanken kanske?

Eller "tändstiftavståndet" - skall vara 0.5 mm men kan ibland på de små
tändstiften bli mkt större - och då ställa till liknande problem - dock har
du inget sådant smått på en 55:a ... . Och du hade ju juste gnista ... .

Ett ärende för de mek-kunniga på forumet kanske :) ... .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

totte  
#267790 Testa följande. Få den att gå på tomgång, eventuellt genom att skruva upp varvet lite. Lägg den sen ner på ena och andra sidan. Ändras varvet då så är det troligen läckande vevaxelpackningar. En annan sak att kolla är att tankventilationen inte är tät, enklast genom att lätta på tanklocket när den börjar gå dåligt. Går den då bra igen så är det tätt där.

Och innan du bråkar för mycket med nåt annat, kolla bensinslangarna noga, även den inne i tanken. Minsta hål eller spricka så går den illa.

Testa också med ett annat tändstift, dom kan verka OK och ändå inte funka som dom skall.

Kolven kan du kika på om du tar loss dämparen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

Bbuster  
#267794 Skall ta mig en titt imorgon. Tycker att jag har gått igenom allt. Första tanken som slår mig är att det borde vara något med bränsletillförseln.

Skruvade med förgasaren i lördags och tyckte att membranet var bra. Dock gick den bara igång med choken utdragen, fastän jag hade haft igång den flertalet gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267823 Jag hade ju liknande problem med min 55'a nyligen och bytte alla packningar i förgasaren mm utan skillnad. Men ett nytt stift senare gick den bra igen. Den gick kall, men stannade när den blev varm.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

vedklyvaren  
#267995 hade väldigt ojämn tomgång på min 55a för hög ibland nästa sekund stannade den
det var gasspjället som hade lossat på axeln inuti förgasaren

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

Bbuster  
#270086 Det visade sig att den hade gått varm och hade värmeskurit. Enligt ÅF så var cylindern i tillräckligt gott skick för att användas.

Har nu plockat ihop sågen med ny kolv. Sågen går bra på tomgång, men när jag gasar och såg börjar ta varv så stannar den av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 tomgångsproblem

totte  
#270093 Då skall du inte köra sågen alls förrän problemet är utrett. Att den skurit har en förklaring, den får med all sannolikhet för lite bränsle eller för mycket luft, då går den för magert och blir överhettad. Så antingen är det något som hindrar bränsletillförsel, eller en luftläcka till vevhuset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).