Avverkning (slutavverkning)

Prislistor, jämförelser

3 inlägg 5733 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prislistor, jämförelser

Trånshult  
#266455 Jag tycker det är jättesvårt att jämföra prislistor rakt av. En del betalar dåligt för korta och
klent timmer medan andra betalar bättre.Så måste man se så att längdkorrektionen är lika.
Jag undrar hur jämför Ni i allmänhet?
Jag gjorde en provavverkning på papperet med en stock i varje diameterklass och längd.
Sedan kubicerade jag varje stock efter tabell (m3to). Därefter prissatte jag varje stock efter
de tre prislistor jag fått in. Det visade att på det stockparti som jag fått fram så skilde
det 72:-/m3to. Bäst var Wallnäs och sämst Bergs Timber.
Är det vettigt att göra prisjämförelse på det sättet eller skall man kanske ha en annan
fördelning på ingående stockar för att det skall motsvara ett verkligt parti.
Har huggt själv manuellt och apteringen är väl inte på topp
Det är ju lite pyssel, men med ett par excellark går det hyggligt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Prislistor, jämförelser

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266512 Jag toc hjälp av Bertilsson på forumet i samband med en försäljning nyligen.

Avatar Fallback

Re: Prislistor, jämförelser

axwell  
#271790 Kom mycket lindrigt undan i Ivarstormen men det blev lite mer än det som just nu behövs för egen sågning.

SCA annonserar återkommande att man vill köpa grantimmer, kontaktade inköparen och fick då veta att det blir 500 kr avdrag vid mindre leverans än full lastbilstrave.

Hittar inget om det i prislistorna på Webben = ingen affär :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).