Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120236 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

stektlök  
#266275 Hej alla skogstomtar !

Jag har två våtmarker som ska byggas med start om 1-2 månader förhoppningsvis. En "stor" på ca 4 hektar och en mindre på kanske 0,5-1,0 hektar. Detta sker med delvis hjälp av EU och Länsstyrelsen där dom avsatt pengar för återskapande av våtmarker.
Jag tänker att lägga upp lite bilder under tiden bygget pågår så ni får se när det växer fram. Även före och efter bilder så det blir kanske en utdragen tråd. Det fina slutresultatet syns ej innan växtligheten har kommit in överallt därför dröjer "efter-bilden" ett tag.

Hoppas detta kan inspirera någon av er att bygga :mrgreen:

Jag börjar med att slänga upp lite länkar där man kan läsa om liknande projekt och våtmarker. Ni forumister som har ytterligare info eller länkar är välkomna att bidra !!

http://www.vatmarksguiden.se/

http://www.wetlands.se/

Jag tror jag lagt tråden på rätt ställe. Det är juh inte skogsmiljö men iaf vatten. Det blir inte så mycket om skog, sågar, skogsmaskiner, matrisfub å bolag, körkort mm mm men nån gång ibland kan det nog komma en skogsvagnsactionbild kanske som i förberedande skede för maskinernas framkomst används vid dikesrensning och sådant. MEN sedan kommer det nog bli en orgie i leriga grävmaskiner å dumprar å traktorer å annat som används i bygget

Svara gärna i tråden elle nått så jag vet om intresse finns annars skiter jag i att skriva helt enkelt :)

Ämnesrubriken för tråden kompletteras med +bilder när jag får upp de första fotona.

Väl mött i "sumpmarkerna" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

På sidan 3 i inläggen finns det nu bilder före byggstart på det stora området !
På sidan 4 finns det maskiner som kör för nu är vi igång!
På sidorna 8 och 9 bla är det fler bilder.
På sidan 11 finns det bilder när växtlighet och vattenyta kommit upp. Bättre bilder kommer...


Senast redigerad av stektlök mån 29 aug 2016, 10:21, redigerad totalt 11 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

JensSkoog  
#266280 Skriv! Det här vil jag gärna se hur utvecklar sig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

Blivande snickare  
#266287 Jovisst finns intresse! Bilder på maskiner och ordentligt nerkörda dylika uppskattas alltid! :wink: :mrgreen:

Låter som ett stort "bygge", ska ni göra allt från scratch eller bara kopletera å förbättra?

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266289 Glöm bara inte att även anlagda våtmarker omfattas utav strandskyddet! :surp: 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266292 Intressant! Berätta gärna om varför detta projekt kom till?
Finns säkert mycket att berätta om tillstånd, planering, finansiering etc.
Har du entreprenör för jobbet?
Kommer att följa detta.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266301 Har du koll på strandskyddsbestämelserna.
Strandskyddet kan gälla med 100m eller 300m, absolut om det är mer än 0,5 ha.

Har du koll på vad som gäller??

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

vetinte  
#266305 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

stektlök  
#266311
Blivande snickare skrev:Jovisst finns intresse! Bilder på maskiner och ordentligt nerkörda dylika uppskattas alltid! :wink: :mrgreen:

Låter som ett stort "bygge", ska ni göra allt från scratch eller bara kopletera å förbättra?


Ordentligt nerkörda hoppas jag att vi klarar oss ifrån ! Bygget är från scratch!

Niking skrev:Glöm bara inte att även anlagda våtmarker omfattas utav strandskyddet! :surp: 😡
/Niklas


Jag som tänkte köra dit lite sand och bygga bastu å grejer :mrgreen: :mrgreen:

DanK skrev:Intressant! Berätta gärna om varför detta projekt kom till?
Finns säkert mycket att berätta om tillstånd, planering, finansiering etc.
Har du entreprenör för jobbet?
Kommer att följa detta.
Lycka till!


Tjena DanK Hur projektet kom till..... jag har alltid varit intresserad av vatten och naturen och djurliv givetvis och nu när EU går in och hjälper till så blev det ekonomiskt möjligt. Marken jag bygger på är av dålig nytta i vanliga jordbruket då det är för surt. Jag har en firma som hjälper mig med allt, man kan nästan jämföra det med att du köper en "nyckelfärdig" villa. Dom sköter allt med ansökningar och tillstånd och planering mm. Sedan har dom en speciell entreprenör som dom anlitar som sköter byggena.

Sweden-viking skrev:Har du koll på strandskyddsbestämelserna.
Strandskyddet kan gälla med 100m eller 300m, absolut om det är mer än 0,5 ha.

Har du koll på vad som gäller??

:D :D :D


He he jag ska inget bygga runt om,
vetinte skrev:Du kan även åka på "sjöutsikt" i takseringen.
O de gäller dina grannar oxå om de skulle ligga så till :)

Annaras tycker jag de e en bra grej att "hjälpa" naturen.
Men som sagt där finns en del nackdelar.
Så kolla ordentligt.

Tillägg:
Har tom för mig att OM det skulle bli mer än 0,5 m djupt på djupaste stället så e du skyldig att hägna in det o skylta.
(Men i de avseendet är jag inte helt 100.)


Bygger inget utom möjligtvis ett fågelspanargömsle och det tror jag att jag kommer undan med :mrgreen:

Sjöutsikt är nog lite överdrivet. Vi får nog kalla det sumpmarksutsikt isåfall :grin:
Men visst tror jag det blir fint även för någon granne. Inhägnat blir det juh med tanke på att skötsel kommer skötas av betande djur... muuuuh muuuh ! he he kanske släpper dit en tjur också så nyfiket folk får lite konditionsträning hahahaha

EU har juh satsat stenhårt på att återskapa våtmarker för att det hjälper till att minska problemen i våra omkringliggande hav och sjöar.

Med vänlig hälsning

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266318 Ta riktigt, riktigt, RIKTIGT många före-bilder.

Och lägg upp dem här. :-)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

stektlök  
#266328 Öööh.... he he ok ! Mobilen är juh alltid me å den har juh kamera :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

rokon  
#266329 Ett friskt inslag utgör "stektlök" som hellre skådar ankor i dammen än anar ugglor i mossen!

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

elis  
#266349 Jag har en kompis som äger en kåk ca 400 m från en fågelsjö/sumpmark, halva sträckan utgörs av åker och resten är ogenomtränglig lövvegetation. Det syns med andra ord inte ett skvatt av "sjön", det enda som får en att ana sumpmarken är en ständig ström av aldrig sinande mygg som väller upp därifrån i skymningen.
Den lycklige mannen skattar för sjönära boende.

Låter som ett intressant projekt att följa i a f, lycka till.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

stektlök  
#266351 Här är en ritning på hur det ungefär kommer att se ut. Ytan är lite drygt 4 hektar. Det mörkblå blir vattenspegel i stort sett året runt. Det ljusblå blir översvämmningsmark som sedan betas på sensommar och höst då vattnet sjunkt tillbaks. De vita områdena i det ljusblå ska fungera som häckningsöar. Utlopp blir genom en munk. Inlopp sker via kulvert från ett dikesbolagskanal. Här spelar avrinningsområdet roll för hur stort anläggningsstöd du får av EU och LST.
Senast redigerad av stektlök sön 10 jun 2018, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas...

anersimyra  
#266358 Inhängnad vid djup större än 0,5 meter gäller vad jag vet endast i "planlagt" område, alltså tomtmark i tätort.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas...

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266407 Ah, en bild på hur det skall se ut :)
Blir det fisk i? Kräftor?
Håller med de andra om bilder. Ta gärna löpande med bilder på hur detta växer fram.
När börjar ni?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).