Motorsåg och handhållet

Robotmotorsåg gör pallar

13 inlägg 5250 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Robotmotorsåg gör pallar

Fredrik Reuter  
#265771 Hej,
Rätt häftigt att få ut detta ur en kubbe, någon som testat?
Det är en Kuka robot med en motorsåg monterad.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Fredrik Reuter  
#265778 Kollade vidare lite på detta.
Det är en stapelbar pall de skär ut ur kubben och det verkar kunna bli två stycken per kubbe.
Finns att köpa via länken nedan, 395 Euro.

God affärsidé?

http://www.echtwald.com/products/kkaarr ... er-7xstool

   TS
Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Tosca  
#265779 Problemet är nog torkningen, radialsprickor i sitsen gör dem nog oanvändbara att sitta på efter ett tag.
Fast med tanke på priset kanske man inte törs sitta på dem.

Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Blivande snickare  
#265780 Intressant! Men hur kom dom på idén?
För roboten är väl knappast gjord enkom för det där?
Fast det skulle å andra sidan förklara priset på pallen! :grin: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Peteflamingstar  
#265784 Roboten ser ut att vara något i stil med ABB:s industrirobotar framtagna för t.ex. bilindustrin. Måste vara rätt länge sedan grundmodellen skapades, någon modell syns förresten i en av Terminator-filmerna, som en robot som tillverkar just Terminators!

Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

opekka  
#265788 Sådant här vill jag se mer av! För att visa på värdet av trä som konstruktionsmaterial, där enheter i trä kan tillverkas i volym med få mantimmar.

Att pallen i sig kanske inte fungerar med tanke på sprickor är problem som kan lösas genom forskning o utveckling.

Det som plast-, metall- och betongindustrin gjort under många år är just att ta fram olika former av element som kan tillverkas snabbt o effektivt, vilket även träindustrin bör ha som mål.

Användarvisningsbild

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Fredrik Reuter  
#265789 Undrar om de inte funderat lite på sprickor?
På bilden nedan så ses ju ett kryss i sitsen, kan inte det motverka detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Tosca  
#265798 Så sant, nu tror jag inte att forumets medlemmar är riktigt så resursstarka att de vill lägga ned pengar på att köpa en pall - men motorsågar finns det ju gott om i landet så det borde väl vara några som kan prova själva.

Användarvisningsbild

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Camwood  
#266242
opekka skrev:Sådant här vill jag se mer av! För att visa på värdet av trä som konstruktionsmaterial, där enheter i trä kan tillverkas i volym med få mantimmar.

Att pallen i sig kanske inte fungerar med tanke på sprickor är problem som kan lösas genom forskning o utveckling.

Det som plast-, metall- och betongindustrin gjort under många år är just att ta fram olika former av element som kan tillverkas snabbt o effektivt, vilket även träindustrin bör ha som mål.

Du kan inte jämföra träindustrin med plast , metall eller betongindustrin!!!! Dom jobbar med ett material som har en annan form ( oftast i flytande form) vid tillverkningen jf, med färdig produkt.
Produkter av rent trä begränsas av träets speciella egenskaper(läs STORA form o volymförändringar mm) Och när jag skriver träindustrin så menar jag inte framtida mediciner eller bränsle av träprodukter mm. Det sker en utveckling av produkter av trä hela tiden men det är inte lätt. Marknaden begränsas av starka och konservativa marknadskrafter. Tex. om man tillåter tillverkning av limträ av lövträ så skulle storleken på balkarnas diameter kunna minskas betydligt och möjliggöra betydligt fler användningsområden än i dag.

Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

opekka  
#266555 Att betong, metall och plast inte är detsamma som trä är väl ganska uppenbart. Men det industriella tänkandet finns det mycket att hämta ifrån för att rationalisera byggande av produkter i trä. Exempelvis komponenter av olika slag.

Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266605 Är det inte från en torkad kubb de gör pallarna av direkt? Tycker kubben ser torr ut i barken, och spånen är lite väl fina och lätta för rått virke.

Användarvisningsbild

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Fredrik Reuter  
#338103 Hej,
Visst ser det ut som att roboten gör två sittpallar av en kubbe?
En över och en under (enl första videon här ovan).

Skulle inte detta gå att göra manuellt med motorsåg också?
Någon som vill testa och kanske filma hur det blir?

   TS
Avatar Fallback

Re: Robotmotorsåg gör pallar

Matti1987  
#338192

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).