Sågverk (mindre)

Vilket sågverk ska jag välja?

6 inlägg 8710 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket sågverk ska jag välja?

Stensebygaard  
#264881 Hjälp! Vilket sågverk ska jag välja?
Sökord: Nybörjare, egen skog, byggnad, snickrar, bandsåg, eldrift, begränsad budget, inte begagnad, många olika träslag och storlekar (gran, tall, lärk, ek, bok, ask etc)

Sökt på nettet och hittat tre möjliga alternativ:
- Lennartsfors SMB 2155
- Woodmizer LT15
- Logosol ML29
- kanske annan?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

pathan02  
#265025 Pilous bandsågverk.
http://jgv.se/stocksag
Har själv ett sådant, inköpt under förra året.

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

Homo abies  
#265046 alboga träteknik TTM 700 ?

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

Roger S  
#265074 Beror på vad du ska såga. Överdim. timmer, en bandsåg. Virke föredrar jag BAMSESÅGEN från Conpro i Skelleftå.

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

Träförädlare  
#283124 Du kan gott o väl börga med en Solosåg M8 jag börgade med en M7 en gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Vilken såg ska jag välja?

Stensebygaard  
#283156 Jag köpte en Lennartsfors SMB 2155E - fick et bra erbjudande incl. extra band och slip. Jag har sågat ca 50 kubik gran (sitka och grandis) med skäligt resultat. Det tar lite tid att lära sig hur man gör effektivast - arbetsprocess och sådant. Först gör jag så, sen gör jag så etc, så man slipper göra om igen och igen, och inte brukar onödig tid att gå fram och tillbaka onödigt. Jag är generell nöjd.

Skulle jag komma med ett råd för nybörjare får det våra att skaffa en linjelaser/laser-vattenpass om man inte redan har en.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).