Avverkning (slutavverkning)

Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

8 inlägg 6802 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

loppan  
#263211 Hittade dessa intressanta apparaten för omvandling av helstam till kortvirke.

Logman lever än.
Om man vill ha nått lite mera utrymmeskrävande än en 1470.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8xvei86hnjI[/youtube]

Hittade denna specialbyggda apparat.
Verkar vara tre meters massaved på tvären.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ao7gWDuI6JA[/youtube]

Ytterligare en klingkap from hell.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iSNqG3hNlPM[/youtube]

Även här används stockmattor över vattendrag för att uppfylla markskoningsgarantin....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=frBurRA932Q[/youtube]



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

JensSkoog  
#264160 Imponerande maskiner, men dom tar mycket rum. Den första är ju i behov av en fotbållsbana i svängen.
Antar at den bron är byggd av kubik nog til å holla mig varm genom tio vintrar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

Smålandshuggarn  
#264221 Ja de va häftiga filmer :-bd . E ju nästan bättre drag i klingkapen än i Supercuten 8)

Avatar Fallback

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

ollonet  
#264242 :roll: den där första vetefan va man ska ha till. Hoppas vi slipper börja med sånt här..
Schysst brobyggnad dock. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

Camwood  
#264577 Säga vad man vill om amerikansk avverknings teknik och logistik så finns det en stor skillnad mot Sverige och det är att man har en mycket större lönsamhet historiskt sett i det man gör. Förklara det den som kan !!!! Vissa har förklarat den högre lönsamheten med att dom har betydligt lägre löner för dom som jobbar med avverkning och transporter i skogen än vad vi har i Sverige bla. Det i sin tur bygger på att dom har hållt ner kompetensen för yrkesgrupperna som jobbar med avverkning. Det förklarar varför man hållt fast vid helstamsmetoden så länge, apteringskunskaperna har varit på plats på sågverken. Dom tjänar mer pengar i skogen och det kanske beror på många orsaker. Vad vet jag.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264579 Det beror väl på att de mestadels hugger ner gammal grov skog?

Avatar Fallback

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

alias  
#264583
Camwood skrev:Säga vad man vill om amerikansk avverknings teknik och logistik så finns det en stor skillnad mot Sverige och det är att man har en mycket större lönsamhet historiskt sett i det man gör. Förklara det den som kan !!!! Vissa har förklarat den högre lönsamheten med att dom har betydligt lägre löner för dom som jobbar med avverkning och transporter i skogen än vad vi har i Sverige bla. Det i sin tur bygger på att dom har hållt ner kompetensen för yrkesgrupperna som jobbar med avverkning. Det förklarar varför man hållt fast vid helstamsmetoden så länge, apteringskunskaperna har varit på plats på sågverken. Dom tjänar mer pengar i skogen och det kanske beror på många orsaker. Vad vet jag.


Vad menar du, i vilket led har man haft bättre lönsamhet (för skogsägaren, för avverkningsentreprenören eller för förädlingsindustrin)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk variant av kortvirkesmetoden

Camwood  
#264587
alias skrev:
Camwood skrev:Säga vad man vill om amerikansk avverknings teknik och logistik så finns det en stor skillnad mot Sverige och det är att man har en mycket större lönsamhet historiskt sett i det man gör. Förklara det den som kan !!!! Vissa har förklarat den högre lönsamheten med att dom har betydligt lägre löner för dom som jobbar med avverkning och transporter i skogen än vad vi har i Sverige bla. Det i sin tur bygger på att dom har hållt ner kompetensen för yrkesgrupperna som jobbar med avverkning. Det förklarar varför man hållt fast vid helstamsmetoden så länge, apteringskunskaperna har varit på plats på sågverken. Dom tjänar mer pengar i skogen och det kanske beror på många orsaker. Vad vet jag.


Vad menar du, i vilket led har man haft bättre lönsamhet (för skogsägaren, för avverkningsentreprenören eller för förädlingsindustrin)?

MVH
Alias

I alla led men minst för sågverken konstigt nog. Vet inte vad det beror på men jag nämde en teori mitt tidigare inlägg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).