Öppna kategorin

Möjligheter på landsbygden

6 inlägg 4603 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möjligheter på landsbygden

Vedvid  
#259307 Efter önskemål här på forumet tänkte jag starta en tråd om precis det. Blir både ledsen och förbannad när jag ser igenväxte åkrar och tomma gårdar. Som tur är har vi i dom här trakterna klarat oss bra från sånt men det är absolut inte bara i Norrlands inland de här problemen finns. Finns ju massor med möjligheter om man är intresserad och lite framåt, därför tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att ösa på med idéer och erfarenheter för att fler ska kunna skapa förutsättningar för att kunna leva av och på jorden och skogen osv men inte bara sånt.

Det gäller ju att kunna skapa nåt efter egna förutsättningar så allt passar ju inte alla men alla idéer är bra så fram med det bara :-)

Kan ju börja med mig själv. Har vedproduktion, säljer mycket ved till Sthlm och även pannved lokalt på våren direkt i vagn, driver nötköttsproduktion i liten skala med Aberdeen Angus som jag gör köttlådor av och säljer direkt till kund. Har även en mindre areal spannmål. Kör buskröjning främst efter skogsbilvägar men även byvägar och så har jag ju skogen. Är grymt sugen på att skaffa en hyvel och förädla till lister osv. Är också inne på skogsturism med teambuilding osv då jag har ganska ovanlig natur på sina ställen i skogen, bl.a. ett ca 100m högt stup. Finns ju massor att göra så dela gärna med er av tips och idéer som kan göra att flera kan leva och arbeta på landsbygden. Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Möjligheter på landsbygden

tallen100  
#259456 Intressant!

Avatar Fallback

Re: Möjligheter på landsbygden

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259500 Om det vore möjligt att distribuera flis i storsäck till villaägare lika som pellets.
En villaägare halverar då sin värmekostnad och skogsägaren kan få ersättning av flisveden.
Om så det bara rör sig om de närmast boende i byn så kan det sprida sig och bli större.

Avatar Fallback

Re: Möjligheter på landsbygden

Vedvid  
#259515
Famag skrev:Om det vore möjligt att distribuera flis i storsäck till villaägare lika som pellets.
En villaägare halverar då sin värmekostnad och skogsägaren kan få ersättning av flisveden.
Om så det bara rör sig om de närmast boende i byn så kan det sprida sig och bli större.


En riktigt bra idé som jag också var inne på för nåt år sen. Pc har ju en hugg med såll som dom påstod skulle göra sk microflis som skulle kunna ersätta pellets. Tog in en offert på en sån med kran och tjatade till mig en demonstration. Jag åkte upp till trejons huvudkontor i Vännasby med min lokala säljare på Staffare. Det såg ju lovande ut och jag tog med mig några sopsäckar flis hem och provade i några pelletsanläggningar. Dock så föll det på att pelletsanläggningarna inte klarade att skruva flisen annars är det ju en mkt intressant idé som borde kunna utvecklas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Möjligheter på landsbygden

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259597 Provade du i en pelletsbrännare som skruvar in pelletsen underifrån. Mullvadstypen.
Pelletsbrännare med fallschakt fungerar troligen inte.
Riktigt stora 3-400Kw brännare kan nog fungera då de har dubbla inmatningsskruvar.

Avatar Fallback

Re: Möjligheter på landsbygden

Vedvid  
#259599 Nä provade bara med fallschakt och pannor av villatyp då det var den målgruppen jag tänkt mig. Min egen anläggning på gården som jag eldar spannmål i (ling50) har mullvadstyp men den matar bränslet för sakta även när den gick på max matning. Spannmålen har ju högre brännvärde så när värmebehovet var stort räckte helt enkelt inte farten på skruven till. Ett annat problem med microflis i pelletspannor är att det vill valva sig i förråden. Är ju relativt enkelt att bygga bort men kan kanske vara svårt att övertyga villaägaren att göra den modifieringen. Synd för det är verkligen en intressant idé.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).