Arbetskläder för skogen

Bindning skogsskidor?

13 inlägg 17549 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bindning skogsskidor?

Axl  

   TS
Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

opekka  
#255790 Epok lär sitta stadigare men är (enligt min mening) ful som stryk på vackra träskidor.

Har själv kabelbindningen. Fungerar bra.

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255798 Själv köpte jag en riktig rottfellabindning med tillhörande pjäxor så att skidorna sitter fast ordentligt. Har hört från en bekant att plasten i epokbindningen har en tendens att bli skör vid stark kyla - inte helt optimalt...

Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

mooos73  
#255802 Har haft sönder 2 kabelbindningar. Längst fram där fjädern fäster mot spännet. Säkert jag som spänt för hårt! Jägarbindningen passar ju till alla skor men kan vara lite svag i sidled!

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

lissnils  
#255808 Jag kör Epok på mina Tegnäsare. Men kunde varit helt utan bindning för det finns ju för h*lvete ingen snö att åka på 😡

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255853
Sidenbladh skrev: Har hört från en bekant att plasten i epokbindningen har en tendens att bli skör vid stark kyla - inte helt optimalt...

Din bekant måste ha fått något måndagsexemplaer, bara att reklamera eller så har ni kanske besvärligare kyla i Uppland :)
Mina Tegsnäs som jag köpte in 1993 har den s.k. Epok-bindningen, trots att jag använt dem en hel del är bindningen fortfarande hel. Fördelen med denna bindning är ju att alla skor passar och här slutar fördelen.. skulle jag köpa en idag så skulle jag välja vanlig kabelbindning eftersom den medger en aktivare utförsåkning.

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

Bax  
#255865 Jag kör med kabelbindningen och Lundhagskängor med "bindningssula".
Sitter stadigt som tusan.

Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

stektlök  
#255871 Jag har kronans gamla korta å breda skidor med kabel. Funkar kanon fast min stövel inte är den bekvämaste :)

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255911
OAS-forests skrev:Din bekant måste ha fått något måndagsexemplaer, bara att reklamera eller så har ni kanske besvärligare kyla i Uppland :)


Hehe, kylan i Uppland är inget problem men bekantingen bor utanför Kiruna. :mrgreen:

Kan säkert ha varit ett måndagsexemplar, eller så har plasten utvecklats med tid. Vet inte riktigt när han köpte sina bindningar men numer har han någon hemgjord variant byggd av en snowboardbindning.

Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

magnus138  
#255927 Epokbindningen har flera gånger gått sönder för mig när jag varit ute på toppjakt någon mil från närmaste väg. Den bryts av i böjen. Efter det gäller bara kabelbindningar till mina tegsnäsare + reservkabel i ryggsäcken.

Användarvisningsbild

Re: Bindning skogsskidor?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255938 Jaså, mina håller då ännu efter många mil i skogen. De är ju 20 år så man får väl hoppas att de går av snart.. då blir det kabel nästa gång. Det fanns ett äldre par med kabelbindning på loppmarknaden förra vintern för 300 kr, det vart nästan slagsmål mellan gubbarna :wink:

Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

fordson  
#367218 Träffade en i dag som tillverkar en skidbindning för skogsskidor som jag tyckte såg mycket bra ut. Alla skor passar även de stora vinterskorna.
Bindningen måste vara i stort sett outslitlig.
http://myggbrannarn-com.webs.com/skidbindning

Avatar Fallback

Re: Bindning skogsskidor?

BM Buster  
#369253 Etersom jag enbart kört med kabelbindningar så har jag svårt att bedöma hur Epok fungerar. Men jag vet att kabelbindningen fungerar i alla väder,har kört med samma bindning i minst 35år. Det ända som händer är att man kan få byta kabeln någon gång, men det är inte ofta. Jag har alltid kört med tå rem till kabeln, så skulle olyckan vara framme så kan man åka hjäpligt ändå. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).