Inomgårdsmaskiner

Farliga klippar

19 inlägg 19317 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farliga klippar

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246958 http://www.kristianstadsbladet.se/inrik ... ippar.html



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

elis  
#247005 Här är lite mer skrivet om detta: http://www.av.se/pressrum/pressmeddelan ... 39670.aspx
Det jag reagerar mest på är varför i hellsefyr inte AMV är ute i tid när maskiner introduceras och gör ordentliga kontroller. Tar inte särskilt lång tid eller kräver särskilt stor arbetsinsats att checka av en så simpel produkt som en vedklipp. För det verk som vill skydda människor vill säga.

Tycker det är rent skamligt av dem att sitta på sina feta arschlen och invänta ett antal skador innan de börjar utföra sitt arbete.

Jag tillhör dom som stått vid vedkapar och öppna klingor och jag tycker nog att klippen är bra mycket säkrare att använda. En komplikation är ju att som vanligt måste man tänka lite också, ha koll på stockens böjning, klyvsprickan och aldrig, aldrig dra i spaken samtidigt som man matar in.

Användarvisningsbild

Re: Farliga klippar

anersimyra  
#247022 Det introduceras säkerligen en mängd nya maskiner per månad skulle jag tro, att hålla koll på allt nytt torde vara en minst sagt grannlaga uppgift. Jag arbetade själv på en träindustri på sjuttiotalet, dit kom en "klurig" smålänning då och då och konstruerade nya maskiner till företaget. De enda som visste något om detta var, disponenten, lagbasen, och jag som fick provköra "vidundren". Vid ett tillfälle räddade handsken mig från att såga av mig halva handen, vid ett tillfälle räddade jag hela företaget från att brinna ner, ett trästycke i ett av dessa "vidunder", fattade eld av friktion, elden började sugas in i spånsugen, tur jag var snabb, annars hade hela spånsilon fattat eld. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Lågbonitet  
#247025 Frågan är kanske snarare vad man ska göra med farliga användare?

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

jannee  
#247038 Innan jag köpte vedmaskinen hade jag en svänghjulsvedklyv. Snabbare och effektivare vedklyv har nog inte konstruerats. Den är visserligen livsfarlig, men står en person på var sida matar man snart igenom en stor vedhög, bara bitarna har mindre dia än 40 cm klyver den allt med en riktig SMÄLL, + ett fyrfotahopp.
För att remmen till elmotorn inte skulle hoppa av i tid och otid fick jag montera motorn hängande på klyven.

Användarvisningsbild

Re: Farliga klippar

JensSkoog  
#247041 Det är helt rett, Lågbonitet! "Styrelsorna" skulle få infarkt om dom såg vad jag gjort med min el-hydral-klyv som styrs med fot/kne, och min "Ingmars klyv" är ideel som finger/hand-kapar! Det som gäller ju att va våken och ha koll om vad man driver med. (Leser ju i tidningen om dom som har röskat av sig grejor i en dammsugare ochså! :mrgreen:)

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Lågbonitet  
#247059
JensSkoog skrev:Det är helt rett, Lågbonitet! "Styrelsorna" skulle få infarkt om dom såg vad jag gjort med min el-hydral-klyv som styrs med fot/kne, och min "Ingmars klyv" är ideel som finger/hand-kapar! Det som gäller ju att va våken och ha koll om vad man driver med. (Leser ju i tidningen om dom som har röskat av sig grejor i en dammsugare ochså! :mrgreen:)


Haha fot/knä lät lovande!!

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

elis  
#247066
anersimyra skrev:Det introduceras säkerligen en mängd nya maskiner per månad skulle jag tro, att hålla koll på allt nytt torde vara en minst sagt grannlaga uppgift. Jag arbetade själv på en träindustri på sjuttiotalet, dit kom en "klurig" smålänning då och då och konstruerade nya maskiner till företaget. De enda som visste något om detta var, disponenten, lagbasen, och jag som fick provköra "vidundren". Vid ett tillfälle räddade handsken mig från att såga av mig halva handen, vid ett tillfälle räddade jag hela företaget från att brinna ner, ett trästycke i ett av dessa "vidunder", fattade eld av friktion, elden började sugas in i spånsugen, tur jag var snabb, annars hade hela spånsilon fattat eld. :surp: :surp:


Njaae, så många maskiner inom vedbranschen tror inte jag det är. När det gäller träindustrin så är det tydligt att det var länge sedan du var i "farten". Jag sysslade under ett antal år med att ta fram manualer till sågverkslinjer och det var ett grannlaga arbete. Kluriga lösningar finns det fortfarande men den kluriga konstruktör som inte kan dokumentera och kvalitetssäkra sin konstruktion har gått i pension för länge sedan.
Visst kan det fortfarande uppstå farliga situationer men då har i de flesta fall nån "klurig" rackare neutraliserat säkerhetssystemen.

Användarvisningsbild

Re: Farliga klippar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247150
Lågbonitet skrev:Frågan är kanske snarare vad man ska göra med farliga användare?


Låta AMV tvinga dem att använda varselväst och sågskyddskängor? Eller varför inte krav på ett obligatorisk vedmaskinskörkort från Säker Ved? :roll:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248262 Ja, det skall bli spännande att se vad AMV kommer fram till! Krav på maskiner som arbetar automatiskt och stannar så fort någon kommer i närheten :-)
Skämt åsido, AMV borde väl istället ta en enkel koll på alla risiga importmaskiner från Kina som säljs av Kellfri, Bonnet, Wekla mfl. De är ju ofta så undermåligt gjorda att det är en allmänfara att bara koppla ström i dom.

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248281 Granskningen av nya maskiner spela ringen roll, det finns ju gott om klurga gubbar som tror de är osårbara och ofelbara och använder de farligaste maskinerna som finns, bara det går fort. Köper de ny, så monterar de bort eller förbi så många skydd som möjligt.

Se bara denna tråd, de är "de andra" som är klumpiga som blir skadade...

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

kallemek  
#248414
Mangan skrev:Granskningen av nya maskiner spela ringen roll, det finns ju gott om klurga gubbar som tror de är osårbara och ofelbara och använder de farligaste maskinerna som finns, bara det går fort. Köper de ny, så monterar de bort eller förbi så många skydd som möjligt.

Se bara denna tråd, de är "de andra" som är klumpiga som blir skadade...


Det är ju hänt att manövrera vedmaskinen med en hand. Så hänt att det på sikt kan utesluta användandet av två händer permanent.

Min farfar spelar inte banjo, men han har sex fingrar... totalt.

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

jannee  
#248421 Alla dessa "onödiga" skydd och tvåhandsfattningar, måste finnas för att vilken idiot som helst ska kunna använda prylarna.
Väldigt dumt att koppla bort eller förbi dem "om" en olycka skulle hända. Nu visar statistiken att det ALLTID är en tidsfråga INNAN en olycka händer, för händer gör det ALLTID för eller senare, hur van man ändå är.

Avatar Fallback

Re: Farliga klippar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248424 Det är farligt att tro att det är "idioter" som råkar göra illa sig. Det är det inte, det är vi vanliga användare som glömmer av oss ibland. Skydden gör att vi inte råkar lika illa ut de gånger vi glömmer.

Och bara för att man inte ännu har gjort illa sig, betyder det inte att man är en säkrare operatör.

Användarvisningsbild

Re: Farliga klippar

totte  
#248450
Mangan skrev:Det är farligt att tro att det är "idioter" som råkar göra illa sig. Det är det inte, det är vi vanliga användare som glömmer av oss ibland. Skydden gör att vi inte råkar lika illa ut de gånger vi glömmer.

Och bara för att man inte ännu har gjort illa sig, betyder det inte att man är en säkrare operatör.


Oftast beror det på att "stollar har tur", som farsan brukade säga. Håller helt med dig Mangan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).