Arbetskläder för skogen

smörjning av kängor

7 inlägg 6711 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

smörjning av kängor

Jim_the_one  
#246371 Hej. Jag har alltid haft läderfett till kängor men nu köpte jag mig ett par HQV T 24 igår och dom ska man tydligen inte ha fett på.

Så min enkla fråga är vad ska man ha? Hittade inget på lapparna, och sökning här gav inte så mycket heller.



   TS
Avatar Fallback

Re: smörjning av kängor

elis  
#246380 Varför ska du smörja kängor som inte är gjorda av läder?

Avatar Fallback

Re: smörjning av kängor

axwell  
#246390
elis skrev:Varför ska du smörja kängor som inte är gjorda av läder?


Om inte läder, vad är överdelen huvudsakligen gjord av ?

Användarvisningsbild

Re: smörjning av kängor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246395 Är det ett rent syntetmaterial, som typ goretex vilket jag tror sympatex är (mebranet i kängorna är gjorda av sådant, så är det impregneringsspray som gäller. Finns i en uppsjö av varianter

Avatar Fallback

Re: smörjning av kängor

stihl91  
#246401 Läderkängor med gore-tex membran ska man vara lite försiktig med då vissa produkter sätter igen membranet så inte det kan andas. Jag har nikiwax till mina kängor det funkar bra.

Avatar Fallback

Re: smörjning av kängor

r93  
#246455 Jag har fått erfara att även gyttja, smutsigt vatten kan sätta igen membranet och därefter vittrar det sönder. Två par kängor har jag fått slänga på grund av det.

ALDRIG mera goretex på fötterna!

Användarvisningsbild

Re: smörjning av kängor

anersimyra  
#246529 Riktigt läder ska först tätas genom torrt smuts ( Damm ) Smörjfettet ska inte innehålla alltför mycket djurfett, då blir de så mjuka att skon ändrar storlek och blir för stor, dessutom drar de åt sig vatten i stället för att stöta bort vatten. Vid minusgrader ska de inte smörjas överhuvudtaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).