Föryngring

Maskinell plantering

5 inlägg 6349 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinell plantering

simon d  
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering

JensSkoog  
#246337 Kann nog vara del av framtiden, men jag tror det ska några år med provning och utveckling till. Ett stort problem verkar ju vara begränsningen som ligger i vad typ landskap den kan används i. Kommer nog maskiner som kann jobba i alla typer terräng. Kann vara att vi vill se samman innan planteringen som i skörding och skotning, som allt mer blivit entreprenörarbete tack vare invästeringskostnad

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering

Baggböla  
#246355 Silva Nova-projektet kommer nog inte att tas upp förrän kostnaderna för manuell plantering ökar. Så länge strategin varit att ta in billig utländsk arbetskraft så kommer nog plantrörets dominans pågå. Skulle man vilja ta upp detta projekt igen så är det nog helt och hållet upp till bolagen i Svealand och Norrland.

Den sista Silva Nova-maskinen gick väl fram till 2000?

Jag har för mig att det biologiska resultatet var ganska gott.

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering

simon d  
#246541 Det stod att silva novan kunde sätta 2500 plantor i timmen med ungefär 93 % överlevnad i snitt låter ju faktiskt helt okej ;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering

Fredrik Reuter  
#525201 Nu kan det komma en Silva-Nova 2.0.
Sveaskog skriver idag att de tillsammans med förre ägaren av Eco Log och Log Max, Stig Linderholm kommer ta fram en prototyp på en planteringsmaskin.

- Vi har arbetat med skogsplanteringsmaskiner förut och det ska bli väldigt kul att vidareutveckla idéer som fungerade bra redan för 25 år sedan. Med dagens sensorsystem och materialteknik finns mycket goda förutsättningar för att skapa en kommersiellt gångbar planteringsmaskin. Det kommer att förändra branschen, säger Stig Linderholm VD på Grangärde Konsult & Innovation.

Enligt projektplanen ska prototypen vara klar för testkörning under hösten 2019.


http://news.cision.com/se/svenska-skogs ... n,c2620447

Bild


Vi har tidigare diskuterat Maskinell plantering med M-Planter och Lyckad plantering med maskin (Bracke Planter P11)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).