Bioenergi

Vedtransportavstånd

7 inlägg 4849 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedtransportavstånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1032 Jo, med skog så kan man ju elda gratis (nåja) i pannan. Men skogen är 5 mil från huset, så jag undrar om det är lönt att släpa egen skog så långt. Och framför allt, hur?

Har pellets idag, är rätt så nöjd med det, men jag är också snål!



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1035 Man ringer helt sonika runt till de som kör timmertransporter lokalt och begär körning och pris.
Kan de ta veden på sk "retur-resa", så brukar det röra sig om ett par hundralappar per trave.

Avatar Fallback
Hansson  
#1036 Jag har 3 mil till skogen.
Jag kör alltid med lastbil. Det brukar han ta 800 kr för.
Ca 25 kubik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1037
Hansson skrev:Jag har 3 mil till skogen.
Jag kör alltid med lastbil. Det brukar han ta 800 kr för.
Ca 25 kubik


Bra pris!.

Jag betalar något mindre, men då är det kortare trp sträcka.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1048 I väntan på hemtransport en disig morgon i oktober,,,,,

Avatar Fallback
Hansson  
#1049 Vilken lyx.

Bara Björkved :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1050
Hansson skrev:Vilken lyx.

Bara Björkved :)


:lol:

Jodå, just den traven är sortren, men jag brukar faktiskt blanda rätt friskt i mina vedtravar.
Det kan vara utsorterat barr av både tall och gran samt asp och björk i en salig blandning.
Traven på bilden är också i viss mån utsorterad, där jag behållit de mera ”lätthanterliga” själv och rotstockarna över 40 cm fick industrin ta.
Det finns f-n inget värre än att stå och slita i övergrova as på vedbacken :x även om de naturligtvis fort blir m3 av dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).