Före och efter jobbet

Frustrerad

21 inlägg 11139 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frustrerad

peo528  
#240433 Börjar känna mig frustrerad så jag snart klättrar på väggarna. Har legat i 5 veckor nu med bruten fotled. Håller på o bli tokig när jag tänker på hur skönt det skulle vara o kränga på sig skogskläderna o få komma ut o arbeta.
Har suttit vid min arbetsbänk o fixat med röjsåg o motorsågar så där finns inte en smutsfläck på dom så nu vill jag bara ut o smutsa ner dom igen.

Nån mer som har något som förhindrar er från att vara i skogen?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

anersimyra  
#240444 Inte direkt hindrar i nuläget. I våras gick jag under två veckor och avverkade i en isig slänt, mycket "trippande med tomtesteg" upp och ner. Sista dagen knäppte det till i knät, obotlig Artros påstod läkaren !!!!??? Efter närmare en månads "gubbstappel" blev det betydligt bättre. Jag var senare hos annan läkare i ett annat ärende och frågade då om knät. Vadå obotligt sade denne, det går att åtgärda, dock görs det inte på personer: I DIN ÅLDER. Vafan !! Jag är visserligen 55 men raskare och starkare än de flesta tjugoåringar. Jo jo, hade jag varit idrottsman hade en operation kommit på fråga. Ja men det är man ju fan i det närmaste när man arbetar med motormanuellt skogsarbete. "Hokus pokus "mediciner finns det gott om, ett förslag var sjukgymnastik för att: STÄRKA !!!!- benmusklerna, ha ha ha ha, finns väl inget som stärker dessa så effektivt som skogsarbete. Vilka skodon man använder tror jag inverkar, jag använde träskor en dag under en helt smärtfri period, som ett brev på posten kom besvären åter. När jag vid några tillfällen använt ett par riktigt lätta Haglöfs "vandringsträningsskor" med en speciell innersula, har problemet varit som bortblåst. jag har lätt gått utför både trappor och slänter utan problem. Så visst fan finns bot mot "gubbstapplet", men som vanligt får jag själv ta reda på vad. DET ÄR JÄVLIGT FRUSTRERANDE. :oops: :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

MNskog  
#240446 " dock görs det inte på personer: I DIN ÅLDER."

Det är skrämmande vad som hänt den allmänna sjukvården. Vi har betalt sjukvårdspremier via skatten hela livet men sen finns det inte pengar när det behövs!
Det försvinner skattepengar hela tiden och de skapar ingen nytta för de som betalat men däremot kan man satsa vad som helst på vissa saker. Som att flytta en vargtik för 10 milj till exempel......

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

anersimyra  
#240448
MNskog skrev:" dock görs det inte på personer: I DIN ÅLDER."

Det är skrämmande vad som hänt den allmänna sjukvården. Vi har betalt sjukvårdspremier via skatten hela livet men sen finns det inte pengar när det behövs!
Det försvinner skattepengar hela tiden och de skapar ingen nytta för de som betalat men däremot kan man satsa vad som helst på vissa saker. Som att flytta en vargtik för 10 milj till exempel......
Nu "stjäls" väl inga pengar från sjukvård till t.e.x naturvården kanske. Men att inte göra ett enkelt "titthålsingrepp" på en högst aktiv skogsarbetare är ju att verkligen bita sig i svansen om syftet är att spara pengar. Hade jag varit närmare 80 och inte lidit nämnvärt hade kanske situationen varit en annan. Men att i övrigt fullt friska ska åldersdiskrimineras är anmärkningsvärt. Kostnaden för en operation skulle sannolikt löna sig efter ett par veckors arbete, ställt i relation vad sjukskrivning och rehab kommer att kosta under samma tid. Men jag ska "nöta ut" sjukvården med krav på operation om detta blir nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

MNskog  
#240449 Ja det är rena dumheterna att inte satsa pengar på en operation om det behövs. Så stå på dig om det blir nödvändigt!

Sen är det trots allt så, även om ingen politiker erkänner det, att allt summeras på den sista raden i resultaträkningen.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

Bax  
#240453
peo528 skrev:......Nån mer som har något som förhindrar er från att vara i skogen?



Ja, min arbetsgivare som prompt ska hålla kvar mig på kontoret :sad: :wink:


anersimyra, du måste gå den jobbiga vägen, för dom: ringa ringa ringa och sen ringa nån gång till.
Man måste tjata ihjäl dom för att få en operation.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

Jeep  
#240454
Bax skrev:
peo528 skrev:......Nån mer som har något som förhindrar er från att vara i skogen?



Ja, min arbetsgivare som prompt ska hålla kvar mig på kontoret :sad: :wink:



x2 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

Rolfnilsson400  
#240455 Vilken operation är det du vill ha?
Du kan vara för ung för byte av knäleden, utbytesleden har bara begränsad hållfasthet mot slitage.
Innan det blir tillräckligt illa med orginal tjänar du inget på att byta.

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

peo528  
#240457
anersimyra skrev:Inte direkt hindrar i nuläget. I våras gick jag under två veckor och avverkade i en isig slänt, mycket "trippande med tomtesteg" upp och ner. Sista dagen knäppte det till i knät, obotlig Artros påstod läkaren !!!!??? Efter närmare en månads "gubbstappel" blev det betydligt bättre. Jag var senare hos annan läkare i ett annat ärende och frågade då om knät. Vadå obotligt sade denne, det går att åtgärda, dock görs det inte på personer: I DIN ÅLDER. Vafan !! Jag är visserligen 55 men raskare och starkare än de flesta tjugoåringar. Jo jo, hade jag varit idrottsman hade en operation kommit på fråga. Ja men det är man ju fan i det närmaste när man arbetar med motormanuellt skogsarbete. "Hokus pokus "mediciner finns det gott om, ett förslag var sjukgymnastik för att: STÄRKA !!!!- benmusklerna, ha ha ha ha, finns väl inget som stärker dessa så effektivt som skogsarbete. Vilka skodon man använder tror jag inverkar, jag använde träskor en dag under en helt smärtfri period, som ett brev på posten kom besvären åter. När jag vid några tillfällen använt ett par riktigt lätta Haglöfs "vandringsträningsskor" med en speciell innersula, har problemet varit som bortblåst. jag har lätt gått utför både trappor och slänter utan problem. Så visst fan finns bot mot "gubbstapplet", men som vanligt får jag själv ta reda på vad. DET ÄR JÄVLIGT FRUSTRERANDE. :oops: :oops: :oops:


Kan inget annat än att hålla med dig. Jag började tjata på vården 2003 om att jag hade diskbråck o vill få en operation. 2009 gav dom med sig o nu är jag återställd fråmn det iaf. Vården är inte till så stor hjälp om man inte själv tar reda på all information o kommer o överbevisar dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frustrerad

Rolfnilsson400  
#240458 Grattis peo528 att du tillhör de som blev bra.
Enligt statistiken från sjukvården lyckas ca 50% av diskbråcksoperationerna, det är därför de har blivit mycket ovanligare idag än de var för 10-30 år sedan.
Det är ungefär lika många som blir helt återställda utan operation som de som blir det efter operation.
Hoppas du visste riskerna också innan du opererades. :???:

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

peo528  
#240459
Rolfnilsson400 skrev:Grattis peo528 att du tillhör de som blev bra.
Enligt statistiken från sjukvården lyckas ca 50% av diskbråcksoperationerna, det är därför de har blivit mycket ovanligare idag än de var för 10-30 år sedan.
Det är ungefär lika många som blir helt återställda utan operation som de som blir det efter operation.
Hoppas du visste riskerna också innan du opererades. :???:


Tack tack. Jo jag var fullt medveten om riskerna innan men det sista året kunde jag inte gå så jag kände att jag inte hade nåt att förlora.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frustrerad

åberg  
#240465
anersimyra skrev:Men jag ska "nöta ut" sjukvården med krav på operation om detta blir nödvändigt.

:grin:
Tvivlar inte på att du kan göra det om du behöver, men hoppas att du inte kommer behöva göra det. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

anersimyra  
#240466
Rolfnilsson400 skrev:Vilken operation är det du vill ha?
Du kan vara för ung för byte av knäleden, utbytesleden har bara begränsad hållfasthet mot slitage.
Innan det blir tillräckligt illa med orginal tjänar du inget på att byta.
Det kunde enligt läkaren vara en meniskskada som enkelt kunde åtgärdas med titthålskirurgi, men inte på någon i min ålder :surp: :sad: :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Frustrerad

Rolfnilsson400  
#240468 Troligen för att du då snabbt drabbas av artros i knäet.

Användarvisningsbild

Re: Frustrerad

anersimyra  
#240471
Rolfnilsson400 skrev:Troligen för att du då snabbt drabbas av artros i knäet.
Hmmm, verkar vara lättare att få adekvata svar bland: SKOGSHUGGARE, än av läkarkåren !!!!???? :surp: :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).