Skogsröjning

Plantröja Gran och Lärk.

8 inlägg 6947 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantröja Gran och Lärk.

Ivarsson135  
#240277 Hej

Har två områden som är i behov av röjning. Bägge områdena planterades för 4 år sen.

Det ena området är planterat med gran. Granarna är nu 0,5 -1,5 m höga och runt dem står björk och andra lövträd som är 2,5 m höga.
Tänkte brunnsröja runt granarna nu i höst när löven trillat av och även röja ner de värsta lövbuskarna. Hur stor ska brunnen vara? Andra förslag?

Det andra området planterades med lärk. Lärkarna är 2 m höga och jämn höga med övriga träd. Tänkte röja väck björkar som riskerar att skada lärkarna sen låta det stå några år till innan ytterligare röjning. Andra förslag?

Arealen är tillsammans 1,5 ha.

Mvh. Erik


Senast redigerad av Ivarsson135 sön 13 okt 2013, 07:16, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Plantröja Gran och Lärk.

Blivande snickare  
#240282 Angående granarna: Röj bort allt som kan piska granarna å förstöra dom men de högre björkskicktet kan vara kvar som frostskydd, granen mår bättre där under än helt friställd. Björken avvecklas sedan när granarna blivit större å klarar sig själva.

Angående lärken så tycker jag du verkar ha en fiffig ide men jag har aldrig skött nån sån röjning så jag kan inte säga säkert :)
Men att ta bort björken å dåliga lärkar så låter klokt, du kan ju spara nån fin björk ifall att det blir luckor :)

Användarvisningsbild

Re: Plantröja Gran och Lärk.

JensSkoog  
#240284 Tror du gör rätt i å vänta med å röja lärken. Få ner björk och annat löv som trugar dom och låt lärken stå tät till dom är fem-sex meter.
Annars vill jag ochså gärna höra vad expertorna har å si om brunnsröjning! Har börjat på et fält och tagit ungefär en meter.

Avatar Fallback

Re: Plantröja Gran och Lärk.

Ivarsson135  
#240296 Okej tack för svaren. :-) självklart sparas björk i luckorna eller om det står en fin björk jämte en dålig gran eller lärk. Finns även en liten hörna som inte blev planterad så där blir det nog ett rent björkbestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantröja Gran och Lärk.

JensSkoog  
#240298 Trävligt med lite blanding och en och annan björklund.

Avatar Fallback

Re: Plantröja Gran och Lärk.

rikard_e  
#240300 Hur gammalt är lärkplanteringen?

Avatar Fallback

Re: Plantröja Gran och Lärk.

Ivarsson135  
#240313 Lärken är planterad våren 2009, så 4 år gammal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantröja Gran och Lärk.

jannee  
#240400 Lärken vill ha ljus, granen klarar av mer skugga. Kör av stubbarna (björk/ek/al/bok) i ungefär 30 centimeters höjd, björkstubben bildar senare en rosett som växer ganska långsamt + är väldigt begärlig för betesdjuren.
Du slipper ALLA snabbväxande rotskott.
Hur rent runt granarna - brunnsröjning är upp till var och en, själv gör jag en cirkel på 3 meter i dia runt varje gran. Blir på detta sätt betydligt mindre att röja nästa gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).