Trädfällning (arborist)

Spräckt träd

37 inlägg 16610 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spräckt träd

Brickan  
#239149 Hur fäller man den säkert? Jag tänker mig att när jag sätter sågen i den kan den splittras och sprätta iväg både sig och mig i vilken riktning som helst om jag gör fel. Den ser ut så efter påhälsning av den grävare som just byggt väg där. Trädet är spräckt ett par meter upp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

Hammaren  
#239152 Du kanske ska säkra det genom att dra ett spännband eller en wire runt det och dra åt så det inte kan splittra när du sågar.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239155 Svårt å se hur grovt det är. Ideen med spännband eller wire är god om det inte är jättegrovt. Lutar det mot not annat tre?

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Brickan  
#239164 Det är inte så grovt, 16-17 cm, rätt högt och lutar nog ca 10°, men för stunden fritt. Kommer att falla in i kronorna på granngranarna. om den går igenom eller fastnar återstår att se...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239168 Da ville jag repat rundt det nogra varv med en lina och så ville jag inte gjort no annat enn å kapa utan riktskår, men säkrat römningsväg och varit lite lätt på foten!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

machonisti  
#239169 Kan inte förstå svårigheten med ett dylikt träd!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

anersimyra  
#239187 Det där ser mer ut som en välväxt slya, sannolikt har du inga spänningar i den, slå du ett spännband runt den om du är orolig, sen fäller du som vanligt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

Brickan  
#239191
machonisti skrev:Kan inte förstå svårigheten med ett dylikt träd!
Jag vet inte om det är någon fara. Det är därför jag frågar. Så du anser att man kör som vanligt? Fällskär, säkra hörnet och så? Gångjärnet kommer att vara kluvet via sprickorna oavsett fällriktning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239195
machonisti skrev:Kan inte förstå svårigheten med ett dylikt träd!

Inte du - men du har huggit mycket, och det har jag också, men erfarenheten har lärd mig att aldri ta onödiga chanser, isär inte när man ser att man har ett problem. Bettre å säkra lite, enn å bli överraskat!
Annars ville jag inte använda fällskjär på det treet. Bara kapa rätt fram.

Avatar Fallback

Re: Spräckt träd

strombom2  
#239196 såga som vanligt men iakta största uppmärksamhet och spring vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

machonisti  
#239199
strombom2 skrev:såga som vanligt men iakta största uppmärksamhet och spring vid behov.

Oftast vill man låta klokare än så. Tyvärr finns det inte en kotte som utan ett halvårs dyr riskbedömning kan utföra en 100%:ig säker fällning.

Jens Skoog: tummen upp! du har rätt. " det finns inga enkla arbeten"

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239204
machonisti skrev:
strombom2 skrev:såga som vanligt men iakta största uppmärksamhet och spring vid behov.

Oftast vill man låta klokare än så. Tyvärr finns det inte en kotte som utan ett halvårs dyr riskbedömning kan utföra en 100%:ig säker fällning.

Jens Skoog: tummen upp! du har rätt. " det finns inga enkla arbeten"

Tackar! Jag fick erfara det i våras, när jag glömde titta upp och fick en ekgren i huvudet. Hade bruckit mestadels av när jag fällde en stor tall, och så kom den ner när jag sto i tallen och kvistade. Da var jag glad att hjälmen var där!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

machonisti  
#239205 Det blir alltid nån form av avvägning mellan risk och lycka, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

JensSkoog  
#239210
machonisti skrev:Det blir alltid nån form av avvägning mellan risk och lycka, tyvärr.

Har tills nå gått bra när jag tatt en risk eller två. Det är de gonger jag har kopplat ut huvudet, att jag har mådd illa, men enda hatt lycka nog til å inte parkera huggarkengorna för gott!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

machonisti  
#239211
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:Det blir alltid nån form av avvägning mellan risk och lycka, tyvärr.

Har tills nå gått bra när jag tatt en risk eller två. Det är de gonger jag har kopplat ut huvudet, att jag har mådd illa, men enda hatt lycka nog til å inte parkera huggarkengorna för gott!

Vad som menas är att: oavsett hur mycket skyddsutrustning vi än pyltar på och analyserar naturens former och nycker emot vårt uttag ur den, kan ögonblicket komma då naturen petar till en. Ibland lätt ibland inte....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).