Massaved

Barktrumman äter det mesta...

6 inlägg 25116 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barktrumman äter det mesta...

Fredrik Reuter  
#17413 Läste om slarvkvistad och buntad energived som levererats som massaved i detta pressmeddelande från Skogforsk (största problemet med slarkvistat och utdragna toppar har varit att rensningen kunnat bli dålig i barktrumman):

Edit. Tagit bort denna döda länk, hittar ingen ersättare hade dock PDF:en på datorn så ladda ned den längst ner i detta inlägg.

I och med att bioenergin börjar bli allt mer "het" så testas nya metoder.
Massabruken vill ju säkerligen vara med på tåget och därav reagerade jag på att finnarna nu testat att blanda i 16% buntar från maskinen i länken ovan. Det verkade inte vara några större problem att barka helträd!

Nu blir det per automatik många synvinklar i detta, men tror ni att detta framgent skapar nya virkesmätningsregler för massa när toppen och all kvist åker med, ökat netto?

Och varför har dessa inte redan anlänt marknaden isåfall?
Bruken har ju eldat med gratis "energifraktion" ett bra tag nu på skogsägarens bekostnad, eller?!



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18904 Sett ur fabrikssynpunkt så tror inte jag på att skicka groten genom 3/4 delar av renseriprocessen.
De flesta bruk skaffar nog hellre renodlade "grotanläggningar" i direkt anslutning till deras FB pannor istället.
Ett gott tecken på att det finns pengar att tjäna på groten eftersom "pay-off" tiden på dessa anläggningarna nog räknas ganska så snävt i dessa dagar.

Frågan är ju bara,,,, när börjar skogsägaren att se någon vettig ersättning för sortimentet?.

Avatar Fallback

Re: Barktrumman äter det mesta...

TommmySpa  
#59484 Svar till Skogshuggaren: Aldrig!

Användarvisningsbild

Re: Barktrumman äter det mesta...

Fredrik Reuter  
#324989 Uppdaterat döda länkar i denna tråd.
Vad tror ni om detta, är det fortfarande aktuellt?
Och varför finns vrak för ex klen toppdiameter när det verkar gå som en dans att köra genom barktrumman?


   TS
Användarvisningsbild

Re: Barktrumman äter det mesta...

Fredrik Reuter  
#493565 Bumpar denna tråd då det var 10 år sedan den startades.

Har det skett någon utveckling på 10 år, vad säger ni?

#tb10

   TS
Avatar Fallback

Re: Barktrumman äter det mesta...

Axl  
#493572 Tror det funnits för mycket massaved sen dess så det har inte hänt mycket. Kanske kan bli ändring nu när det verkar fattas lite överallt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).