Uppvärmning

Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

68 inlägg 88793 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17396 Var på en föreäsning en gång, där en kille snackade om uppvärmning av hus mm.

Han tyckte att man istället för att köpa en liten panna runt 30 kw med 2000l ackumulatortankar och då få elda 4 - 6 timmar varje dag när det är lite kallare ute, så skulle man köpa en stor panna 55 - 60kw och kanske 5000l ackumulatortankar och att det då sulle räcka med att elda dessa 4 - 6 timmar varannan dag även när det är lite kallare.

Därför undrar jag nu om det finns någon som vet om detta funkar?
Jag har i alla fall inte hört om någon som satt in ett sådant system.... Alla sätter ju in runt 2000l, har inte hört någon tillverkare som rekomenderat något annat.

Någon som vet?



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17398 Hej,
Jag är nog beredd att hålla med föreläsaren till viss del...
Har själv 2000 liter och eldar 1ggr/dag (max då).
En bekant på jobbet har byggt en egen tank på drygt 10m3 och ska enligt utsago ritualmässigt elda varje lördag... :P
Jag är dock osäker på om han har nån monsterpanna att mata tanken med.

Gissar att en flaskhals med hemmapular-grejer typ laddomat är att orka pumpa in effekten i tanken...

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17400 Ja, för att det ska vara någon vits med det hela så måte man ju ha en stor panna.... har man kvar sin lilla panna som är lagom till 2000l så får man ju elda hur länge som helst för att få upp värmen i 10 kubik...

Hur varmt eldar du upp dina tankar till?

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17405 vill du veta mer om större tankar och pannor, så måste jag rekomendera www.byggahus.se forum, där finns massor med info ang system och hur de ser ut och fungerar..

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17409
Zixten skrev:Hur varmt eldar du upp dina tankar till?


Tja, nålen åker upp till 80, men när jag installerade och var lite "eldar-geek" för drygt 4 år sedan har jag för mig att mätarna i tanken visade fel och att drygt 90 var mer rätt.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17425
Zixten skrev:Var på en föreäsning en gång, där en kille snackade om uppvärmning av hus mm.

Han tyckte att man istället för att köpa en liten panna runt 30 kw med 2000l ackumulatortankar och då få elda 4 - 6 timmar varje dag när det är lite kallare ute, så skulle man köpa en stor panna 55 - 60kw och kanske 5000l ackumulatortankar och att det då sulle räcka med att elda dessa 4 - 6 timmar varannan dag även när det är lite kallare.

Därför undrar jag nu om det finns någon som vet om detta funkar?
Jag har i alla fall inte hört om någon som satt in ett sådant system.... Alla sätter ju in runt 2000l, har inte hört någon tillverkare som rekomenderat något annat.

Någon som vet?


Jag har i en annan tråd skrivit hur man enkelt kan räkna ut resultat från panna/acktank-kombinationer.
Vad jag förstår är det ofta utrymmesbrist som begränsar vattenvolymen.

/Nisse

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17429 Nisse vill du vara god och göra om det igen, ev hänvisa var det återfinns

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17458 Jag har en bekant rörmokare som monterar pannor, han har själv monterat en panna på 70kw å en tank på 6 kbm, som lite test hemma hos sej själv, han eldar så sällan (ca 2ggr/v) att han nu har han monterat samma utrustning på 6 ställen till, å alla nöjda,
Han gör slut på ca 25-30 tippad m3ved per år, huset är på ca 200m2

Själv har ja en 30kw panna med 1500l (3 st 500l) å detta pga platsbrist, behöver elda 1 ggr per dag för att hålla huset varmt (150 m2) under vintern, jag gör slut på ca 15-18 radad m3ved per år

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17505
Famag skrev:Nisse vill du vara god och göra om det igen, ev hänvisa var det återfinns

Jag är ingen expert alls,men har ställt frågan hur man dimensionerar för att få så få inlägg som möjligt.Så här var svaret:

Effekt från en acktank(W): Tdiff x V x 1000 x 1,16
Genom pannans eldutrymme,verkningsgrad och bränsle(tex björkved) vet man vad pannan trycker ur sig på ett inlägg.
Känner man husets energiförbrukning kan man få fram ungefärlig eldningsfrekvens.Teoretiskt sett iaf..

Två m3 acktank som går från 85-30grader skulle då ge 65x2x1000x1,16,
dvs ca 150kw.En "normal" panna skulle då kräva ca tre inlägg vid 30 grader om man vill krama max ur vattenvolymen.

Vatten skiktar sig rätt bra,så även med en jättetank kan man fiselda lite nu o då utan större förluster.

/Nisse

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17527 Har hört lite att ett problem med att ha stor tank och elda sällan är att skorsstenen blir kall, och det är egentligen inte bra, sliter för mycket på den? Någon som vet?

Och vad det gäller akumulatortankar så är ju min erfarenhet att en BRA styrutrustning och ett system som skiktar vattnet bra gör STOR skillnad!

Att isolera väl är väldigt viktigt med!!

>>>Nutte Har din vän en stor tank? Eller ett par mindre? Kanske onödigt att ha så stor på sommaren? Räcker kanske med 2 - 3 M3 då...
Eller kanske en liten med solpaneler på taket...
Jag tror i alla fall att det bästa hade varit med 3 - 4 tankar med sammanlagd volym på 5- 6 m3. Så att man kan stänga av någon några tankar om man vill....

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17632 beräkning av tank sker på följande sätt, vedvolymen * 18 = acctankens minsta storlek, allt enl svanen-metoden...

de flesta rekomenderar 2*svanen så får man en bra storlek på tank.

lite mer info:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... torlek.pdf

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17778
kisaved skrev:beräkning av tank sker på följande sätt, vedvolymen * 18 = acctankens minsta storlek, allt enl svanen-metoden...

de flesta rekomenderar 2*svanen så får man en bra storlek på tank.

lite mer info:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artikla ... torlek.pdf


Vad är Svanen för något?
Hittade en lätt siffra i ditt mtrl att minnas: 1kWh/liter medelmåttig ved.
Allt hänger ändå på att man vet vad huset förbrukar,resten är bara lite räkning..

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17779
Zixten skrev:Har hört lite att ett problem med att ha stor tank och elda sällan är att skorsstenen blir kall, och det är egentligen inte bra, sliter för mycket på den? Någon som vet?

....


Äldre hus är väl ofta byggda med en varm murstock i åtanke.Det är nog inte skorstenen som dör, utan ventilationen/självdrag som kan trassla.

/Nisse

Användarvisningsbild
masterchief  
#17794 Jag har en kåk som är byggd 1871, när vi slängde ut pannan och byggde panncentral utanför huset var vi tvungna att bygga in ventilation i huset med elfläkt.
Det är som du säger att iom murstocken inte var varm längre dog ventilationen.
Man såg att det vär fukt etc på insidan av fönstren samt luftkvaliten sjönk märkbart.
Det trots att jag har en gles kåk med en hel del golvdrag i :oops:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17800 Jag bor i ett villasamhälle med ca 100 60-talsvillor o snart har nog hälften satt in bergvärme men det är nog ingen som gjort nåt åt ventilationen. Nästan alla hus har källare så det är nog bara en tidsfråga innan dom får problem med fukt o sånt som gillar att växa i fuktiga miljöer. Ett fåtal har ju satt in braskaminer men jag undrar om det löser hela problemet.
Kan fungera kanske om dom sätter kaminen i källaren o eldar regelbundet.
Det har ju varnats för detta ett tag men inte tillräckligt högljutt tycker jag.
Dom ggr. jag påpekat detta för någon så är lösningen en avfuktare säger dom men den löser ju kanske fuktproblemet till viss del men den fixar ju inte igång ventilationen.
I större samhällen där det dras fjärrvärme lär det väl bli samma sak så småningom.
Rörfirmor o fjärrvärmebolag säger ju inget om detta med ventilationen för då ser ju inte deras fina kalkyler lika bra ut.

Jaja det var mina tankar :)

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).