Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Snabbaste kranen

2 inlägg 4177 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabbaste kranen

skogarlivet  
#237357 Vilken maskin har snabbaste kranen? Är det någon maskins samspel mellan maskin-hydraulik-kran som imponerat för dig på något sätt? Det kan nu gälla både skördare och skotare.

Nu när det blivit modernt med klippning borde det vara en intressant fråga. Maskinens hydraulik är naturligtvis det som är avgörande men ta det som en helhet.

Vissa maskiners kranar förefaller tungdrivna utan att för den sakens skull göra ett snabbare eller starkare jobb. Minns min reflektion att Hemek Ciceron och ÖSA 250 var helt väsenskilda på den punkten trots att de var både samtida och ungefär jämnstora.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Snabbaste kranen

torpöbo  
#237404 Tycker inte det är farten som är det viktiga i en kran utan harmonin.
En snabb kran kan aldrig kompensera för dåligt planering, en skördarförare som lägger dåliga högar och en kran som inte harmoniserar i rörelserna.
Ställde ofta ner kranhastigheten på skotaren när jag körde tb 1410 vilket kunde göras procentuellt. Detta pga. att jag blev trött av att hela tiden behöva kompensera för kranens snabba acceleration. Beroende på dagsform så pendlade man mellan 50 % och 75 % av inställd maxfart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).