Skogsröjning

Getingar

23 inlägg 13470 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Getingar

BM 35  
#236643 Hur är det med Getingar i år för er Röjare? Här i Södra Jämtland där jag jobbar har jag inte varit i kontakt med några alls än,,annars är det ett gissel på sen sommaren hösten man kliver i jordgeting bon eller river ner dom som hänger i träden,,Är lite alergisk åxå så det sväller rejält :shock:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Getingar

anersimyra  
#236647 Det har varit ont om getingar i år, förutom på en liten röjning jag hade i somras. Jag trampade i två bon men klarade mig, den sista Aspen som skulle röjas stod långt inne i ett slånsnår. Jag tänkte att det ska väl vara fan om jag ska trampa ner i ytterligare ett bo nu när sista slyan ska ner. Tror du inte på fan att där var ett bo, en av dom jävlarna högg mig i röven, dessbättre har resten av säsongen varit skönt getingfri :smile:

Avatar Fallback

Re: Getingar

axwell  
#236649
anersimyra skrev:. Tror du inte på fan att där var ett bo, en av dom jävlarna högg mig i röven,

Vem vet, den hade kanske inget ond avsikt, lite avvikande läggning och ville vänslas.
Masochist måhända sökte en ända.

Användarvisningsbild

Re: Getingar

anersimyra  
#236651
axwell skrev:
anersimyra skrev:. Tror du inte på fan att där var ett bo, en av dom jävlarna högg mig i röven,

Vem vet, den hade kanske inget ond avsikt, lite avvikande läggning och ville vänslas.
Masochist måhända sökte en ända.

Ha ha ha, ja kanske det, tur att jag inte satt med röven bar och sket. :surp:

Avatar Fallback

Re: Getingar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236689 Var ute och sprang i skogen för två veckor sedan, fick 4 stick i ena vaden, 2 i andra och 1 i nacken innan jag fattade vad det var. Vaden med 4 stick svullnade upp ganska rejält. 😈

Användarvisningsbild

Re: Getingar

Hammaren  
#236692 Gjorde en ungskogsröjning för ett par veckor sedan, då satte jag avgasutblåset rätt i en
rejäl getingbylla (utan att veta) som satt en meter upp i en gran, det började bränna rejält på armarna, hann väl få en del stick innan jag kunde fly. :cry: :grin:

Avatar Fallback

Re: Getingar

röjjare  
#236697 Det är väldigt lite getingar häromkring Bjurholm - Vännäs - Hörnefors. Har inte fått ett ända stick :).
Annars brukar det vara ca 0,5 stick / vecka i snitt ungefär.
Nästan som om dom dött allihop.

Användarvisningsbild

Re: Getingar

JensSkoog  
#236698 Illa här i somras. Verkade som det goda vädret satt fart i dom så dom fanns överallt i ungskogen.

Avatar Fallback

Re: Getingar

rikard_e  
#236700 Har fått ett, jordgetingbo jag var i av misstag

Användarvisningsbild

Re: Getingar

anersimyra  
#236703 Fortsätter den låga förekomsten av getingar nästa säsong kan det innebära problem för skogsbruket, getingar ( m.f.l steklar ) är viktiga predatorer mot skadeinsekter. Förhoppningsvis är det den torra sommaren som hindrat deras tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Getingar

BM 35  
#236711 Vet inte om det varit onormalt torrt här i sommar,,Tyckte det regnade normalt i början maj-juni

   TS
Användarvisningsbild

Re: Getingar

anersimyra  
#236713
BM 35 skrev:Vet inte om det varit onormalt torrt här i sommar,,Tyckte det regnade normalt i början maj-juni

Ja ont om getingar kan tyda på att deras naturliga föda saknas, det är viktigt att vi som "rör oss i buskarna" lägger märke till förändringar. Här i Mälardalen har det dessutom varit ont om mygg. Förhoppningsvis är avsaknaden av getingar och mygg väderbetingat.

Avatar Fallback

Re: Getingar

Blivande snickare  
#236733 Har inte tänkt på det hittils men här har jag sett ovanligt lite getingar i år. En gång kom dom i samlad trupp när jag körde över deras bo med gräsklipparen men då hann jag undan... Har inte sett dom varken före eller efter det! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Getingar

anersimyra  
#236743 Hahahaha, är det någon som haft sinnesnärvaro nog att lossa sågen med snabbkopplingen när ni trampat ner i ett bo ? Själv "skröt" jag över den fiffiga lösningen, jag beskrev ingående förfarandet vid nedtrampning å getingbo. Inte fan var det fiffiga låset det första jag tänkte på när det börja surra runt öronen. Som vanligt bar det iväg med röjsågen på tvären, slyorna stod som fartygsmaster i storm, nedböjda av ett överbelastat riggrör,med armarna vilt viftande som på ett krampande fyllo, skrikande som en kärring i en svartvit skräckfilm från trettiotalet :surp: :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Getingar

Blivande snickare  
#236748 =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).