Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Gps program i maskin?

3 inlägg 5189 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gps program i maskin?

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234612 Vad har ni för gps program i maskinerna. Nu när vi bytte maskin fungerade inte holmens egna gps program. Det är windows 7 i maskin.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Gps program i maskin?

IT-SKOGVAKTARN  
#234678 Hej!

Qgis är ett alternativ som är gratis, funkar rätt så bra. du hämtar det här.
http://www.qgis.org/

Annars är ju ArcPad en trotjänare i maskinerna, kostar dock 6 - 8 tusen gissar jag på.

Avatar Fallback

Re: Gps program i maskin?

wrytter  
#234747 Kör Holmens egna traktinfo då vi är i deras regi. Timbernavi då vi kör åt allehanda kunder. Timbernavin är suverän måste jag säga, väldigt lättanvänd. Gör egna kartor via timmerweb och får ut tre filer( .jgw .prj samt en kartbild) och bara man har dessa i samma mapp så hittar timbernavin dem och sammanför en karta där alla ens noteringar osv. finns med, väldigt smidigt!
Har "tjatat" på JD att få till en triggerfunktion så att Timbernavi kan ta emot signal ifrån ett markberedningsinterface (eller andra interface) och då vid signal slå på loggning, så man får körspår som visar hur markberedningen ligger. Får tyvärr bara avvaktande svar av JD men ska tjata lite extra så kanske det inte är så svårt för dem att greja detta.
Timbernavin kostade dock en slant, men absolut värd varenda öre!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).