Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Sjekkliste skördare

2 inlägg 3096 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjekkliste skördare

Thomas_E  
#233315 Hei. Jeg vurderer å kjøpe en brukt skördare årsmodell 2000-2002.

Finnes det en sjekkliste over hva som bør undersøkes på en slik eldre maskin?

Hvilke type anbefaler dere? Er en Timberjack 1070 eller 1270B med 10.000 timer fortsatt en god allround maskin? Hva bør prisen være for en slik maskin i god stand?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Sjekkliste skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233554 En 1270B lr C är helt ok fortfarande.
Givetvis en aning större än 1070 men beror förstås på vad du ska ha den till.
En 1270 är lite bredare men har större däck,ja allting är lite mer på en 1270.

B modellen ( Perkins ) kom väl nångång -96 -97,direkta svagheter finns väl inte,klart bultarna som höll midjelåset ( M20*180 ) kunde gå av emellanåt :oops: ,åtgärdades med att bytas en gång per år.

En annan tidig svaghet var Perkinsmotorn,det har jag skrivit om tidigare,var nämligen så att Caterpillar köpte upp Perkins där i slutet på -90,och en del av 1270-modellens motorer tillverkades på licens i USA,dessa var märkta " Navistar"

Problemet var att vissa hade fel på ventillyftarna men totalhaverier som följd där kring 5000-8000 timmar.

Men dom som gått över 10000 timmar (samt givetvis alla engelskbyggda ) lär nog gå 30000 timmar till :mrgreen:

Ett annat klassiskt Logliftfel är övre bussning i kranpelare,(glapp) är lite svårt att fixa själv,kräver en skaplig travers för att lyfta bort pelaren,samtidigt givetvis byta tätningar och nedre lager.

Sen då pumpkopplingen,är en elastisk "skiva" som sitter mellan diesel och hydraulpumppaketet,behöver bytas med 10000 timmars mellanrum,annars kanske man står i skogen utan drift o kran

Prisläge :?:

Tja kring 300 svenska,men nymaskinsäljarna tar inte så gamla maskiner i inbyte men dom vet var skapliga maskiner finns.

Ring runt till olika främst då JD säljare och fråga efter en bra 1270.

( Helst en C (Cummins) dom är bränslesnålare än B modellen )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).