Motorsåg och handhållet

Pris Husqvarna

26 inlägg 12566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris Husqvarna

Flatheadstore  
#230747 Kan nå förklara för mig varför man kan köpa en Svensk motorsåg till långt under halva priset i USA?
HVA 550 ca 3500kr mot 9100 här!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230752 Det är en fråga jag tycker att du ska ta upp i Svenska Handelsdepartementet.
Jag skulle gärna vilja höra deras svar.
Husqvarna svarar gärna.

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

totte  
#230758 Diskussionen har förekommit ett antal gånger här, och vad jag kan minnas har det inte egentligen blivit särskilt bra förklarat.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

alias  
#230765 Hej!

Jag har mejlat HVA i ärendet.

Jag får det dock till att 550 XPG kostar ca 4500 kr i USA (ca $ 660, dollarkurs på ca 6,80 kr) medan den kostar 9100 kr (inkl.moms) i Sverige.

Edit: Såg sedan att dollarkursen bör vara 7,10-7,20 kr om man kollar på Forex vilket skulle ge ett pris på 4600-4800 kr.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

JensSkoog  
#230766 Interessant fråga. Førklaringen er som vi har fått høre i Norge ofta, nær ting kostar mycket mer her enn i t.ex. Sverige. Man selger før det pris som kunderna er villiga til å betala!

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230770 1) vad kostar frakt?
2) försvåras försäkringsärenden jämfört med hos en lokal handlare?
3) hur lång tid måste man vänta jämfört med att köpa hos en lokal handlare? (bara ett problem för vissa)
4) är det lika säkert att det inte är fejk jämfört med din lokala handlare?
5) tillkommer det inte en tullavgift också?
6) är dessa importerade maskiner tillverkade på samma ställe?
.
.
?) osäkerhet som känsla jämfört med att gå till fackhandlaren
.
.

listan kan göras lång och frågan är hur mkt värde detta summeras upp till hos dig personligen.

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

stegmaster  
#230784
karlastrid007 skrev:1) vad kostar frakt?
2) försvåras försäkringsärenden jämfört med hos en lokal handlare?
3) hur lång tid måste man vänta jämfört med att köpa hos en lokal handlare? (bara ett problem för vissa)
4) är det lika säkert att det inte är fejk jämfört med din lokala handlare?
5) tillkommer det inte en tullavgift också?
6) är dessa importerade maskiner tillverkade på samma ställe?
.
.
?) osäkerhet som känsla jämfört med att gå till fackhandlaren
.
.

listan kan göras lång och frågan är hur mkt värde detta summeras upp till hos dig personligen.

Nu avser du en import av sågen til tilbake til Sverige.
Men om man ser prinsipielt på frågan, så verkar det ju konstig at en Jänkare kan köpa en såg til halva priset av en Svensk.
Så man kan ju undra hur det går til??
Säljare i USA skal vel ochså ha en vinst, och visst tror jag at jänkare ochså vil ha garanti på sina nya prylar.

Utgår från at vi snakker om riktiga ÅF och inga gargage handlare.
En länk til dessa såger/priser kunne ju vore interassant??

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230785 Att minimilönen i USA är 7 dollar i timmen är en stor del av förklaringen.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

Flatheadstore  
#230786 Men sågen är ju tillverkad här! Sedan frakt och förtjänst i USA.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230787 Ja isf gör företaget stora vinster på att sälja till oss och marginalvinster på att sälja i USA.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230788 Och företaget litar på att min lista ska avskräcka svenskar från att importera från andra länder. Den här sortens agerande från företag är väldigt vanligt inom läkemedelsranchen. Det kallas för diskriminering och är vanlig inom alla branscher. Jag t ex, han köpa busskort och tågbiljetter i Europa billigare än dig iom att jag är student (givet att du inte är pensionär, för då kan du nog köpa billigare än alla oss). Även diskrimineras konsumenter ständigt i matbutiker då barnfamiljer tjänar på att köpa storpack och få ner styckkostnaden.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

alias  
#230791
alias skrev:Hej!

Jag har mejlat HVA i ärendet.

Jag får det dock till att 550 XPG kostar ca 4500 kr i USA (ca $ 660, dollarkurs på ca 6,80 kr) medan den kostar 9100 kr (inkl.moms) i Sverige.

Edit: Såg sedan att dollarkursen bör vara 7,10-7,20 kr om man kollar på Forex vilket skulle ge ett pris på 4600-4800 kr.

MVH
Alias


Det mejlsvar jag fick från kundtjänst var följande:

..."Det beror på att det säljs i större kvantiteter på den amerikanska marknaden."...

Känns inte så trovärdigt i mina öron.
MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230792 Det är en delförklaring, helt klart. Forskningen visar att större produktion leder till lägre priser. Men det betyder givetvis också att dom skulle kunna sälja till samma pris i Sverige. Men vi lever i en fri värld där Huskvarna får sälja till vilket pris dom vill.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230794 http://www.husqvarna.com/us/forest/prod ... s-xp-saws/

Dock inget pris på 550 serien. 4200:- för en 346 XPG

I UK kostar en 550 XPG 8100:- på HVA hemsida. Hittade ingen med Triobrake. Finns det inte på exportmodellerna?

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

Flatheadstore  
#230803 Ja eller varför inte en fullkittad 550 momsfritt från Tyskland?

http://www.ebay.de/itm/NEU-HUSQVARNA-55 ... 258000fc44

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).