Avverkning (slutavverkning)

Skördarutdrag

12 inlägg 5607 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarutdrag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230578 Jag begärde skördarutdrag från entrepenören men det tycks sitta långt inne. Först var skrivaren trasig och nu tycks det vara något annat i vägen. Är det vanligt att man nekas det här utdraget? Det skulle vara bra att ha om man själv vill ha kontroll på vad som huggs och sedan jämföra med mätsedeln från bolaget.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230579 Det går både skriva, ta på usb och mejla ett utdrag så det ska nog inte vara några problem att få ut. Om inte annat be honom ta upp det på skärmen så kan du fota med telefonen:)
Vilket bolag är det?
Södra tror jag måste lämna ut volymerna från skördaren.

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230580 Jag ska låna ut ett USB-minne nästa gång jag träffar honom. Det är en lokal entreprenör så bolaget som köper virket är inte inblandat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

Tosca  
#230583 Då har du iaf möjligheten att vänta med betalningen tills du fått det, när du köper tjänsten direkt.

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230644
lfq skrev:Jag ska låna ut ett USB-minne nästa gång jag träffar honom. Det är en lokal entreprenör så bolaget som köper virket är inte inblandat.
Att inte lämna ut dessa uppgifter ger anledning till oroande tankar.
- Detta är uppgifter som skall lämnas ut.
Tyvärr begär inte alla skogsägare dessa uppgifter, vilket får många att tro att det inte behövs. Uppgifterna är nödvändiga för kontroll av mycket.....
- Vissa bolag förstärker uppfattningen att skogsägare inte skall ha dessa uppgifter. Ändå har hela skogsbruket medverkat till att dessa uppgifter skall tillverkas och lagras i varje skördardator.
Uppgifterna skulle lämnas på varje uppdrag. De skall finnas lagrade så länge datorn är hel. Holmen vägrade lämna dessa uppgifter med fler osanningar som förevändning. Uppgifterna kom till slut och visade en mycket allvarlig vanskötsel på avverkningen.

- Begär minst produktion, prislista och kalibrering. Är det en Ponsse kan även alla stamfilerna hämtas.
De kan skrivas ut, men begär då fullständiga utskrifter. 15 sidor är inte ovanligt bara på produktion.
- Begär gärna filerna. (Jag kan utan kostnad ta hand om filer åt dig och göra om dem till utskrift som blir läslig, om du inte får det utskriftsvänligt.)
Ofta skickar maskin bara ett par sidor utskrivna, som inte visar allt..

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

JD 2006  
#230665 Det är ju lustigt det där då man inte får säga till markägaren vad man kör för volym.....har själv fått en sådan instruktion på ett papper av ett större bolag...behöver kanske inte nämna namnet.
Det är ju skrämmande när man blir tillsagd sådanna saker, hur gör man, som vanligt så än hur man gör så gör man fel?? :???:

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

Sti  
#230674 Begärde ut dessa uppgifter från Weda... Inga problem, nästan som en självklarhet...

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230677
JD 2006 skrev:Det är ju lustigt det där då man inte får säga till markägaren vad man kör för volym.....har själv fått en sådan instruktion på ett papper av ett större bolag...behöver kanske inte nämna namnet.
Det är ju skrämmande när man blir tillsagd sådanna saker, hur gör man, som vanligt så än hur man gör så gör man fel?? :???:
Din avslutande mening bör alla fundera på.
- Se även min synpunkt nyligen.
- Virkessköparna vill inte ha insyn.
- De vill inte riskera att få frågor.
- Det sker fel genom att virke mäts på fel leverantör. Ibland tar åkaren fel anmälningsnummer.
- Inte ens virkesstöld vill de skall upptäckas eftersom det för vanligt. Det drabbar ju bara skogsägaren.

- Holmen avverkar till en prislista i skogen och lämnar ibland virket till helt annan köpare med andra längder och längdönskemål.
- Ibland sorteras timmer till massaved när massabruket saknar virke. Som försvar sades i ett fall att skotarföraren skulle ha beröm för att han "räddat" misslyckat timmer till massaved. Det var mer än 25% av volymen!

Inse att ovilja att lämna uppgifter slår mot alla från entreprenör till köpare. Även oskyldiga.

Användarvisningsbild

Re: Skördarutdrag

bodaedet  
#230682 Mätsedel och dyl, lämnar jag alltid ut vid förfrågan. Men markägaren upplyses att mätsedeln från skördaren aldrig stämmer med inmätt volym. Detta pga skotarföraren ser skador, krök, röta på timmret som vi missar i skördaren. Granmassaved läggs ihop med barrmassa pga röta. Med liten andel sorterad granmassa så läggs allt i barr. Det är viktigt att skogsägaren är medveten om detta då det annars kan bli väldigt galet, även att vi entreprenörer får betalt i m3fub, och skogsägaren i m3to på timmret i vissa fall.
Annars så borde det vara en själklarhet.

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231017 En sak är säker jag släpper inte in en maskin på min mark. Om inte jag får ett skördarutdrag.Och det tycker jag att alla ska kräva. Annars finns det alltid andra som erbjuder det. Om vi skogsägare hjälps åt med det kravet så kommer det att bli praxis.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231038 Då jag efterfrågade skördarutdraget fick jag en känsla av att entrepenören tog det personligt, dvs att han uppfattade det som att jag ville kontrollera hans jobb. Så det kan vara en känslig sak för vissa personer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarutdrag

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231049
lfq skrev:Då jag efterfrågade skördarutdraget fick jag en känsla av att entrepenören tog det personligt, dvs att han uppfattade det som att jag ville kontrollera hans jobb. Så det kan vara en känslig sak för vissa personer.
Om det är en "trivselfråga" för entreprenören så är det inte något gångbart skäl att inte lämna rapporter.
- Bara kontroller som föraren skall göra för att ha koll på kalibrering kostar för en slutavverkare ca 100.000 kr/år (tyvärr begärs en metod som är onödigt dyr p.g.a. att det har "fuskats" omkring kontroll.). Till detta kommer utbildning av engångskaraktär. Denna kostnad tummar vissa på ändå och "kör innerkurvan" genom att inte göra alla kontroller fullt ut eller att vissa inte är med i kontrollsystemet. Dessa maskingrupper önskar inte att skogsägaren begär kvitto på sin avverkning värd 200.000 kr.

- Följ "Zorrans" uppmaning!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).