Servicebyggnader

Järnvitriol

7 inlägg 9643 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnvitriol

skogsbaronen  
#230305 Tja, är det ngn som har erfarenhet av Järnvitriol? Har funderingar om att måla min nya timring med Järnvitriol?

Bra eller katastrof :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnvitriol

laggar  
#230306 Bra, tror jag! Ett tips är att blanda i vattenbaserad silverbets så att du ser var du har strukit på vitriolen, och så blir det grått med en gång så du slipper vänta... :)

Användarvisningsbild

Re: Järnvitriol

rokon  
#230311 Jag strök en brädfodrad rätt stor byggnad (norrvägg och östergavel) på -70 talet med järnvitriol upplöst i vatten. Ett tips sätt till några droppar diskmedel som vätmedel för att minska ytspänningen på vattenblandningen så att det väter ut ordentligt. Dagen därpå så ser du effekten på ditt arbete, då syns det gråa. När du stryker så ser det bara ut som vatten.

Användarvisningsbild

Re: Järnvitriol

rokon  
#230312 Järnvitriolen ger ett visst rötskydd dessutom så det är bra, fast för att ge ett mer trovärdigt intryck så använde jag en 1/3terpentin 1/3 trätjära 1/3 del linolja på södersidan samt västgaveln, då ser dessa sidor solbrända ut.

Avatar Fallback

Re: Järnvitriol

dwurg  
#230363 Ska du plocka ner timringen så passa på att stryka knutskallarna på över och undersida innan du sätter upp den igen, om du har timrat med knutskallar vill säga. Är lättare att komma åt där då =)

Avatar Fallback

Re: Järnvitriol

skogsbaronen  
#230493 Har just timrat upp en ny timring :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnvitriol

JensSkoog  
#230615 Anvende det på et hegn gjort av ukanta bredor før snart 15 år senn. Står fortfarande mycket bra, och det er lite råte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).