ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218024 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228747 Är det något märke som anses vara vassast i skogen, ett märke som är bättre än konkurrenterna? Om DU skriver nåt i den här tråden, så vill jag att det ska vara rena fakta och inget annat.. Jag håller på med research inför ett kommande ATV köp, intressant att höra vad folk tycker och tänker här på forumet.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#228754 Det där låter som en 10.000:- fråga.
Men om du håller dig till en av 3 nordamerikanerna (Polaris, Can-Am, Artic Cat) eller en av de fyra japanerna (Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki) lär du inte bli allt för besviken. Ska du köra med band, bör du kanske välja en med minst 700cc och med servo, annars duger nog en 500-550 rätt långt. Men ska du endast va i skogen med maskinen kanske en Vimek 101, 202, 620, 630 blir ett bättre alternativ.

Annars tycker jag du med fördel borde testa sökfunktionen här på forumet. Finns massor av nyttig info.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228757
Hema skrev:Det där låter som en 10.000:- fråga.
Men om du håller dig till en av 3 nordamerikanerna (Polaris, Can-Am, Artic Cat) eller en av de fyra japanerna (Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki) lär du inte bli allt för besviken. Ska du köra med band, bör du kanske välja en med minst 700cc och med servo, annars duger nog en 500-550 rätt långt. Men ska du endast va i skogen med maskinen kanske en Vimek 101, 202, 620, 630 blir ett bättre alternativ.

Annars tycker jag du med fördel borde testa sökfunktionen här på forumet. Finns massor av nyttig info.


Ja det är ingen lätt fråga detta.. :-)
Det står redan klart att "matchen " (för min del) går mellan Polaris och dom 4 japanerna, allt annat är uteslutet.
Band kanske kan komma att bli aktuellt, bra poäng angående CC.
Nån Vimek blir det inte. En Atv är mkt mångsidigare och man kan ha den till både nytta och nöje. En ny Vimek 630 kostar ca 310.000kr exkl. Ett Atv ekipage kommer nog att gå på lite över 200.000..

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228759 Och sökfunktionen brukar jag sällan ha nån lycka med.. =/

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#228761 Närhet till bra återförsäljare/serviceställe kan va av betydelse. välj till skyddsplåt, vinsch och drift på vagnen.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Sune_  
#228788 En bra återförsäljare är nog det som väger tyngst i frågan, ja kör själv polaris (farsan har kört med Polaris sedan 1990, det samt bra återförsäljare har styrt mitt val) men skulle lika gärna kunna tänka mig en Yamaha eller Suzuki.
Samtliga maskiner är driftsäkra och verkar inte bjuda på några större övarraskningar.

Min nuvarande är en snart 2 år gammal 800 som har gått ungefär 150 timmar, trevlig och bebrövad maskin till bra pris. Förutom ett trilskande vinchrelä (warn) så har den trampat på utan problem än sålänge.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

halvproffs  
#228792 Hur ska man kunna svara på en sån fråga utan att det blir subjektivt? Fakta har jag inte, men mina Polarisar har skött sin uppgift så jag är nöjd med dom. Servostyrning tycker iaf jag är underbart!

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228800 Min är bäst! :wink:

(Annars så är det bara att instämma i större motor om du ska köra med band, 500 blir lite lite för att få riktigt bra fart på den. Men den blir VÄLDIGT törstig)

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228807 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nSTtuuBwlxo[/youtube]

Världens mest köpta atv kanske kan duga åt herrn?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

r93  
#228830 Som så många skriver ovanför: återförsäljare är viktigare än märke!

Hade bestämt mig till 95% att köpa en Polaris 400 för motorsågstransport, persontransport, vilttransport, planttransport & så lite bus!

Åkte till Polaris åf som enligt Polaris hemsida är ett Polariscenter, han vägrade ta hem en 400 för provkörning om jag inte garanterade att jag köpte den!

Så efter ett par dagars tjat åkte jag till can ams åf & oj vilken skillnad på bemötande! Så det blev en Can Am & jag är glad över att det inte blev en sur potatis! Det var lite skillnad nu när man har provkört båda!

Bäst i skogen går nog inte att peka ut något märke, alla har sina styrkor & svagheter, arctic cat har ju en dieselmodell, det känns mer "jagärgjordförattarbeta"

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Nolltax AB  
#228839 Servo.
En fördel med ATV är att man inte måste hugga upp transportvägar.
Nackdelen med det är att man likt Stenmark måste runda en massa ting...
Å det blir tungrott oavsett band eller ej....
En 400cc orkar dra fullt lass på lätt vagn.
Är man bekväm så väger en griplastarvagn lika mycket som fullt lass=800cc.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Mad  
#228844 En Honda Fa med Hydrostat funkar riktigt bra i skogen tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#228848 Jag har själv en 800 potät 2010 vilken kostade 69,900 exl. moms. Jag köpte till stora skogshjul, hårdare fjädring och hasplast. Maskinen är otroligt stark, 64 Hp har 2010 mot ca 50 på senare modeller, fyrhjulsdriften fungerar helt suveränt, lastutrymmet fram är guld, maskinen är stor och tung vilket jag själv tycker är en fördel. Många klagar på bränsleförbrukningen, själv kör jag två till tre dagar på en tank, det är vid skogsarbete med timmervagn. Maskinen startar alltid direkt, sommar som vinter, även om den stått ute i stark kyla i veckor. Batteriet är verkligen av bra kvalite, jag har råkat köra det nästan slut vid flera tillfällen med vinschen, jag har enbart laddat det via maskinen och det funkar klanderfritt ännu. till veckan ska eftermarknadsservo monteras, det blir välkommet för att få bort slaget i styrningen, maskinen behöver egentligen ingen servo då den är såpass lättstyrd ändå, men en servo kommer göra arbetsmiljön betydligt bättre. Är du ute efter en arbetsmaskin får du väldigt mycket för pengarna om du köper en 5 eller 800 "budgetpotät". självklart finns andra märken som jag säkert skulle vara nöjd med, jag har provkört Yamaha, Honda, Zuzuki, visst skulle Hondas låda "smaka fågel" t.e.x men jag måsta vara nöjd då potätens rem ser ut som ny efter 300 timmars hårt slit i skogen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228853
Mad skrev:En Honda Fa med Hydrostat funkar riktigt bra i skogen tycker jag.


Jag har läst lite om den maskinen, verkar intressant. Men hur är det med markfrigången på Honda? När man läser tekniska data i brochyrer så ser Honda ut att vara sämst på markfrigång..

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228858 Håller med om att det är viktigt med en reko återförsäljare. Farsan var sugen på en Atv för några veckor sedan. Så vi åkte iväg och tittade lite.

Först hamnade vi hos en Can-Am återförsäljare, när vi hade vart 3 minuter i butiken så fanns det inte längre någon personal kvar. Dom gick väl och fikade.. Hemskt dålig ordning på maskinerna var det också, fanns knappt någon prislapp eller info om någon maskin. Vi tröttnade och åkte vidare..

Kom till en Honda ÅF. Personalen i butiken kändes lika kompetenta som högstadie praktikanter och dom hänvisade till en kille i verkstaden. Vi försökte få fatt på honom men lyckades inte. Vi åkte..

Hamnade hos en Polaris ÅF. Här fick vi hjälp efter 3minuter, utan att vi ens sökte hjälp, den kom ändå. Trevlig och kompetent säljare och då slog farsan till och det blev affär.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).