Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunning enbart med vinch

7 inlägg 4642 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunning enbart med vinch

Joboy22  
#227542 Hej!

Jag har precis införskaffat en yamaha 550 som jag ska ha i skogen att köra ut små volymer ved med. Jag har funderat på om det möjligtvis kan fungera att lunna ut veden enbart genom att koppla på vinchvajern runt trädet och köra. Jag har vinchen högt på lastgallret bak och trädet kommer att hamna en bit över backen. Det är alltså inte meningen att jag ska köra ut grovt timmer.

Några tankar? mina bekymmer är väl mest hur länge vinchen håller om det rycker i den hela tiden. Kanske bäst att investera i en lunningskärra?

Tack



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunning enbart med vinch

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227545 Kör försiktigt med liten belastning i början så ser du hur det går?
Jag är lite rädd att du river av lastgallret så jag skulle nog koppla i dragkroken.

Avatar Fallback

Re: Lunning enbart med vinch

Flax12  
#227552 Håller med Slurfi, skulle nog sätta i dragkroken innan något går sönder. Inte så värst kraftiga dom där lastgallrena. Vill ju så gärna hugga tag i allt.

Avatar Fallback

Re: Lunning enbart med vinch

Joboy22  
#227567 Jo jag tänkteockså på att kulan skulle vara optimal i förhållande till lastgallret men kom inte på hur jag ska få upp trädet från marken då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunning enbart med vinch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227569 Har du möjlighet så gör en lunningspulka all skillnad i världen. Det går väldigt mycket lättare då, och du behöver inte "oroa dig" för höjden.

Användarvisningsbild

Re: Lunning enbart med vinch

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227598 Ett alternativ är en framkälke från skotertimmerdoningar.
Då får man upp rotänden och kan björna fast flera stockar.

Användarvisningsbild

Re: Lunning enbart med vinch

totte  
#227616 Eller en liten lunningsvagn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).