tor 30 maj 2013, 19:15#227224
Nu har jag varit och tittat på traktorn.
Den såg bättre ut än jag hade räknat med.
Motorn lät frisk och villig.
De va raka rör
Det lät mysigt.
Jag är intresserad av att byta.
Han ska komma och titta och provköra min 9006a.
Jag har sagt till han att han inte ska ha för stora förväntningar på min gamla.
Den är i ett betydligt mer slitet skick utseendemässigt.
Den är ju 14 år äldre.
Med det som talar för min traktor är ju att den är driftsäker och den har den bättre ZF-transmitionen som deutz hade innan dom försökte göra egna transmitioner.
Min plan om det blir byte är att sätta ihop den DXen och köra den som den är.
Det spruckena drevet är urplockat och jag kunde inte se några andra skadade drev när jag tittade in i lådan.
Han körde med traktorn i ett halvår som den är nu.
Inga problem förutom att det saknas 2 växlar och det var även en snabbväxel som inte ville stega upp.
Detta med snabbväxeln har hänt några gånger förr och det ska gå att få igång den igen om man smörjde upp den sa han.
Detta har han gjort en gång om året för att hålla igång den.
Jag fattade som att det var någon sorts solenoid som kärvade.
Han pekade på den.
Den satt på höger sida om lådan framför där spakarna går in.
Utan snabbväxeln så gick den inte så fort.
Kanske 20 km/h sa han.
I övrigt ska allt fungera på traktorn och jag fick intrycket att han är en ärlig person.
Man läser både här och där om varningar om problem med deutz växellådor från början av 80-talet.
Men jag hittar ingen som skriver vad det är som händer med lådorna.
Om man har i åtanke att växellådorna är klena och kör lugnt och inte bara dumpar kopplingen hur som helst.
Håller dom då?