ons 15 apr 2015, 17:50#326137
Hej,
Det räcker med ett motorvärmaruttag och det går att styra hur mycket effekt den ska ladda med, för motorvärmaruttag gäller att välja mellan 6 och 10 ampere. Finns också 16A men då är nog risken att säkringen löser.
Jag har haft en Outlander på test i två dagar nu.
Riktigt häftig bil måste jag säga, men å andra sidan är det första gången jag testar en hybrid.
Jag testade med fulladdade batterier och kom baske mig 5 mil på en laddning. Efter det gick den automatiskt in med bensinmotorn och laddade batterierna och gav ström via generatorn till driften.
Något jag märkte var att man per automatik blev väldigt miljömässig för det blir lite som en tävling med sig själv att snåla på batterierna! Mycket har att göra med att den har paddlar på ratten där man kan "motorbromsa" och ladda batterierna med bromskraften. Det gick riktigt bra att efter ett tag ta höjd och börja motorbromsa inför en korsning eller när det går mot 70 sträcka på 90 väg.
Måste också säga att det är underbart att köra med el i stadstrafik, tyst och smidigt går det!
Kraft finns också så det räcker i den. Ok, inget fartmonster, men det har väl aldrig Outlander heller varit? Men omkörningar och accelererationer är inga problem och trycker man plattan i mattan så går den all-in med batterier och full kraft från motorn, då drar den iväg riktigt bra!
Den verkar också vara billig per mil. Jag hann inte göra några beräkningar, men ren eldrift ska den kosta ca 2kr/milen. Jag gissar att den snitter på ca 0,5l/milen i bensin, men det är mest känsla. Hursom så är den billigare i drift än en motsvarig SUV med diesel i denna klass.
Livstids garanti på batterierna lovar gott, är detta framtiden tror ni?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!