Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avskrivning traktor/miniskotare

6 inlägg 19316 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avskrivning traktor/miniskotare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16350 Hur gör ni med avskrinving av traktor och minikskotare, hur många procent per år kan man ta?



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16388 Fem år borde gå utmärkt.
Gamla restvärdesavskrivningen har försvunnit i år, så planenlig 20%/år är väl lämplig?

Snabbare avskrivning än så kräver nog förankring i verkligheten.
T ex motorsåg kan avskrivas på ett år om man hugger mycket.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16394 Jag gör 'vanligt' bokslut, inte det förenklade så jag har periodiseringsmöjligheter och alla avskrivingsmöjligheter kvar. Tror jag i alla fall, skall fråga ekonomikillen.

Fem år, det låter inte dumt. Får man nog nöja sig med. :)

   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#16404 Tyckte också det varkade lämpligt på dagens fyrhjulingar som har fem års garanti. Då kanske det är lämpligt att byta in den mot ngt nytt.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16422
Mangan skrev:Jag gör 'vanligt' bokslut, inte det förenklade så jag har periodiseringsmöjligheter och alla avskrivingsmöjligheter kvar. Tror jag i alla fall, skall fråga ekonomikillen.

Fem år, det låter inte dumt. Får man nog nöja sig med. :)


Bra val av bokslut! Det sk.förenklade bokslutet kräver ung lika mycket jobb,men har flera nackdelar.Exakt vem som får det enklare har jag inte greppat.

Med bokslut kan du välja att redovisa inventarier till 70% av förra årets bokförda värde.Ger det en högre avskrivning än planenlig bokförs skillnaden som en obeskattad reserv.
Normalt gör man beräkning för båda varianterna och väljer den som passar bäst.

/Nisse

Avatar Fallback
Ingvar  
#16494 Min revisor vill alltid skriva av mer än jag, Han ser inte värdet i gamla maskiner :roll: Så vi har kört med både 30% och planenligt på 5 år. Revisorer och skatteverk ser ju hellre att man skriver av för mycket än att man sitter med en massa övervärderade maskiner, i synnerhet revisorerna eftersom dom ska gå i god för hur mycket grejerna är värda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).