Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 54987 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Woodtiger - Lägesrapport...

Pe_Er_79  
#224851 Nåt nytt på Woodtiger fronten? Någon här som har köpt en , eller har nåt nytt att berätta om?
Deras hemsida har inte uppdaterats på länge, dom har endast 2 återförsäljare och maskinen har inte deltagit på någon mässa där jag vart..så jag känner mig lite orolig för Woodtigerns hälsa..

Jag känner att jag inte har hört så mkt alls om den här maskinen, samtidigt som den ser intressant ut.
Känns intressantare än Vimek 606, trots att jag inte sett Woodtigern irl.



   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

mrvimek  
#224941 ja pratade me dom för ett år sen .Då dom sa att dom skulle prata om att fortsätta så vi få se :)

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226610 Pratade med dem idag och fick beskedet att Kranman ska ta över men att inga framtidsplaner är klara.
Jag hoppas på en fortsatt produktion för det är en mycket intressant maskin samt att Vimek behöver lite konkurrens. :grin:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

rikard_e  
#228126 Det stod en Woodtiger 30 meter ifrån alstormontern
Kranman har köpt upp det, och skapat ett dotterbolag.

"vi kommer att börja tillverka Woodtiger Gj30 under 2014"
Senast redigerad av rikard_e sön 09 jun 2013, 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228128 Det stod på maskinen på elmia att kranman numera äger woodtiger...

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Pe_Er_79  
#228231 Trevligt trevligt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

mekefalk  
#329162 uppdaterad modell, detta blir spännande att följa. hydraulisk drift vid terrängkörning och mekanisk drift för transport. bra köregenskaper på låga hastigheter i ojämn terräng och hög transporthastighet med små förluster. blir spännande att kolla närmare på skogselmia :)


Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

svampbob  
#329165 Kranman är fantastiska på att ständigt komma med nya modeller. Hur många modeller för gallring har man nu i produktion? Minst fem olika kranvagnar till atv, två storlekar av Bison och så en woodtiger. Det kan inte bli lätt med service och reservdelar om tio år.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Ficke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329169 Nån som vet kvalitén på Bison resp Woodtigern? Någon maskin bör ju har gått några timmar.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

rikard_e  
#329192
svampbob skrev:Kranman är fantastiska på att ständigt komma med nya modeller. Hur många modeller för gallring har man nu i produktion? Minst fem olika kranvagnar till atv, två storlekar av Bison och så en woodtiger. Det kan inte bli lätt med service och reservdelar om tio år.

Dom kanske använder samma komponenter i mycket, eller andra maskiner som har liknande.
Det är ju ofta så man får leta delar till äldre maskiner. Många byggdes på samma delar i olika utförenden.


dock hoppas jag att nya Woodtiger kan ha lite mer effekt, dom två jag pratat med som äger woodtiger är väl inte jätteimponerade av dess effekt vid vägkörning. Samma gäller en något för klen kran, men detta verkar dom ha kunna lösa.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#355108 @ Erre och andra som visat intresse.

Nu är det äntligen dax, nästa fredag bär det av mot Bullaren för provkörning av Woodtiger :smile:

Blev ju lovad av konstruktören att de skulle ringa när dom hade maskiner att provköra, av det blev det intet. Har också länge provat att ringa på det numret de angivet och inte heller där har jag fått något svar men till sist fick jag kontakt. Dom har tydligen nu anställt en säljare som skulle ta hand om mig och låta mig känna på grejerna irl.

Har ni frågor och funderingar så skriv dom här så ska jag ta med mig dom och fråga på plats. Både för att hjälpa er men också för att det hjälper mig som är väldigt dålig på det här med mekanik och fordon.

Har ju nu funderat länge på hur jag ska förlänga min ryggs livslängd så jag kan fortsätta läääänge i skogen. Kör nämligen en Valmet 205 idag som fungerar klockrent för mina behov men så är det ju det där med att kunna sitta rättvänd :???:

Som jag skrev är jag både kass på det här med mekanik och måste erkänna att intresset inte är på topp, vill helst springa runt med motorsågen. Dock inser jag att det behöver bli lite mer rationellt och att min rygg inte klarar att sitta som en korkskruv längre.

Alternativen jag överväger är annars:
Valtra A83 med huggarvagn (skulle då få vändbar stol, radiostyrd vinsch, stödben, frontlastare och bättre kapacitet)
Vimek ( finns ju faktiskt en del begagnade ute nu)
Malwa ( börjar ju också komma ut lite begagnat nu)
Woodtiger ( här gäller nytt då jag tycker deras hybrid-drift är intressant)

Nästa steg skulle som jag tänker nu skulle vara att skaffa mig en Hypro eller stegmatare för upparbetningen

Alla ideér och synpunkter uppskattas :smile:
Senast redigerad av sundelius fre 04 dec 2015, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Vardon  
#355110 Köp den!

Och bilder

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#355116 En markgranne har en äldre woodtiger och när han har full last och det går uppför kör han väldigt långsamt. Så mitt tips är att prova köra maskinen med och utan last i kuperad terräng. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#355135
Vardon skrev:Köp den!

Och bilder


Bilder och rapport utlovas självklart :smile:

Hema skrev:En markgranne har en äldre woodtiger och när han har full last och det går uppför kör han väldigt långsamt. Så mitt tips är att prova köra maskinen med och utan last i kuperad terräng. Lycka till.


Tack för tipset

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355145 Jag var och provkörde den de har på Terrängservice i Mariannelund, klart trevlig maskin. Betydligt tystare i hytten än min Bison 8000 som också går sakta i uppförsbackar. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).