Avverkning (slutavverkning)

Bygga stockbro över bäck

9 inlägg 11094 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga stockbro över bäck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223647 Hur lång kan en sån vara för att bära en skotare? Har en bäck som är fyra meter på smalaste stället. Att fylla med sten ut i bäcken för att få till lite kortare bro är frestande men då åker man väl i fängelse? Det ska inte köras mycket med lass över. Mera för att flytta mellan skiftena. Bottnen är hård och förr har man kört genom bäcken utan att reflektera över det men då åker man väl definitivt i fängelse? Har några grova barkborregranar som skulle bli bra byggmaterial



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Bygga stockbro över bäck

T Landström  
#223650 Vi gjorde en ny passage i helgen över en bäck... Inte riktigt lika bred...men vi hade fått tag på gamla betongtrummor som vi la i bäcken... La ditt lite "stockar och ris på den... Ska nog hålla några år...

Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223655 Trummor vore det bästa. Men i så fall stora saker för vårflödet är rikligt. Det är ett ställe som myndigheterna kan ha ögonen på. Bolaget fick inte lägga trummor i bäcken utan var tvungna att lägga en valvbåge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

elis  
#223698 Principen är, som det sagts mig, att man inte får röra vatten lr strandkant. Däremot går det utmärkt att bygga broar som ligger på fast mark.

Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223706 Men handlar det om minst 4 meter så kanske det blir i mesta laget för en stockbro? Finge man lägga några stenblock mitt i så vore det enklare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

elis  
#223708 Visst vore det enklare men troligen inte tillåtet alls.

Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223709 Nej man får väl göra som man gjort hittills. Avverka när bäcken är frusen och ska det bara flyttas mellan skiftena så får man köra i bäcken när ingen ser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga stockbro över bäck

rokon  
#223716 Häruppe har sveaskog köpt in enkla stålbroar som finns hos entreprenören, en för vardera hjulparet, som skotaren har med sig med sig. Spännvidden är 5 meter, till upplagen vid strandbrinken användes en stock. När de är klar med jobbet tar de med sig bron. En service från virkesköparen.

Avatar Fallback

Re: Bygga stockbro över bäck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223717 Har sett såna. 80 000:-. Barkborregranar känns som ett mera prisvärt byggmaterial.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).