Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Hur trötta är ni efter en hel vinter?

8 inlägg 6654 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur trötta är ni efter en hel vinter?

Mäki  
#223211 Att köra en skördare kanske inte skulle kännas som påfrestande
men efter en hel vinter när man slitit otalig timmar i maskinen så känns
det för mig,som kört några år, som en välkommen paus när våren kommer.

Hur upplever ni yrket?

Som jag förstått det så är det trycket på föraren som knäcker många chaufförer på
skogsmaskiner.

Jag trivs med mitt yrke och skulle aldrig byta mot något annat jobb men hur tänker ni andra?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

skogsjan695xl  
#223214 Jag kan inte annat än att hålla med. Förvisso kör vi hela året men våren är att skapligt lugn. Skönt att bara jobba 8-9 timmar nu ist för 10-12 timmar som det blir vintertid.
Men jag skulle aldrig tänka mig att byta bort skördarlivet.

Avatar Fallback

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

Diesel_doriz  
#223261 ja jag är trött utav bara fan. hua denna vinter tynger allt ner en .

Avatar Fallback

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

alfred  
#223273 Nu slipper man mörkret, det livar ju upp lite=)

Användarvisningsbild

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

Kse  
#223278 Ja man brukar ju få nån vecka utan maskintimmar på våren men sen börjar markberedningen och det är väl inte direkt mindre slitsamt.

Användarvisningsbild

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

1470  
#637248 Trivs väldigt bra med jobbet, speciellt när ljuset kommer tillbaka :-bd. Men det är den ständiga produktionspressen som tynger.. inte många jobb där man ständigt måste vara på topp.

Användarvisningsbild

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

Kse  
#637265 Rejält trådlyft.
Tänkte svara men såg att jag redan var näst senaste inlägg och det var för 7 år sen.😄

Ja våren brukar vara välkommen.
Jag varvar skördaren med skotaren och så hoppar jag i timmerbilen ibland.
Det tar fan på krafterna att sitta och mata i skördaren non stop så lite variation förnöjer.
Än bättre för typ en tio år sen då jag ofta tog på mig röjningar, planteringar och frösådd, då fick man arbeta fysiskt under sommaren.
Då kändes det lättare att hoppa in i skördaren igen till hösten, i dubbel bemärkelse. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur trötta är ni efter en hel vinter?

fendt311  
#637267 Har varit permitterad hemma i tre veckor nu. Är glad för att det är ljusare ute. Har haft sysselsättning med lite gallring av ca 1ha. Men samtidigt saknar man dom dagliga veckorutinerna som jobb medför.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).