Motorsåg och handhållet

Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

37 inlägg 17994 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

hva123  
#219259 Hej

Orkar en HVA 353 el Jonsered 2152 8 kuggars drev för att öka kedjehastigheten?
Använder 13" svärd för tillfället.

Någon som provat / kör med det eller är det bara att glömma? :roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219267 Kör du 13" och har vasst går det. Risken är att det går varmt o skador som följd.

Finns de som gillar 3/8 på dessa när de står o kapar. Kanske är nåt o klura på.

Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

totte  
#219274 Vill tillägga att det beror ju på vad du skall göra också. Skall du mest kvista i inte alltför grov skog, ja. Då kan du dra nytta av hög kedjehastighet. Lätt på handen när du fäller och kapar.

Skall du stå på vedbacken eller ta ner grov skog, nej. Då tappar du mer än du vinner. Hög kedjehastighet är inte det viktigaste utan rejäl ork så den håller kedjehastigheten även om du har filat för att skära ganska rejält. Som Mange säger, risk att du överbelastar och kör varmt.

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

hva123  
#219316 Ok skär 3/8 bättre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

totte  
#219331 3/8 har lite större tänder och tar alltså lite mer, normalt kör man det på 60+ cc sågar, men om man är nätt med underställningen kan det funka bra på en 50 cc-såg. Men skulle nog säga att en välfilad .325 ger lika bra på en sån såg.

Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219366 Inte alla gillar det och inte alla såg går bättre med 3/8.

Just 2152 och 353 håller varvet bra och jag tycker de går bra o kapa med om de har 3/8.

Att det kapar fortare är jag övertygad om efter test, om det är bättre på alla sätt o vis är tveksamt.

Jag upplever 3/8 att vara något lättare o lära sig fila på...

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

hva123  
#219389 Ok, tack!
En annan fråga, är det samma drev till både 1,3 och 1,5 kedja?

Måste jag byta för att gå upp till 1,5?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

Phantom  
#219410 Det är samma drev på 1,3 och 1,5 kedja.

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219416 En vanlig standard såg kommer inte att orka hålla varvet uppe med 8 kuggars men har man en bra trimmad såg så blir det skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

traktorz  
#219568 Vi har två Jonsered-sågar, dels en gammal 535 och dels en nyare CS2152. Båda har samma slaglängd och cylindervolym, ca 51cc. Gamlingen har ett 8-tandat drivhjul från fabrik, medan den nyare har ett 7-tandat ringdrev, växelvis utbytbara mellan våra två sågar om vi så skulle önska.

Gamlingen har en S25/H25 kedja på ett 13" svärd med drivlänksbredden 1.5mm (0.058"). Den nyare sågen har en S30 Anti Vib/(H30 pixel) kedja på även den ett 13" svärd, men med den smalare 1.3mm (0.050") drivlänksbredden.

Jag har liksom du, funderat på att för de lättare gallrings- och kvistjobben, dreva upp vår nyare såg, CS2152, från 7 till 8 kuggars drivhjul. Men ibland använder vi den nyare sågen till att klyva en stortall för att göra en bro över ett dike, dvs ett tyngre jobb där vi värdesätter en bättre ork hos sågen.

Jag kan även nämna att i jämförelse med vår 535 så drar vår nyare CS2152 väsentligt mindre bränsle. Intressant är även att nämna att vid vinterns hyggesrensning då jag använder vår lill-Stihl MS192 och brorsan kör med vår CS2152, så behöver jag tanka dubbelt så ofta som brorsan. Visserligen har den lilla Stihl-sågen mindre tank för olja och bränsle, men vår CS2152 är anmärkningsvärt snål för att vara en gammal motorkonstruktion. Husqvarna anger ju dessutom att de nyare modellerna med friskluftsspolning skall vara ytterligare 20% bränslesnålare, men har ingen egen erfarenhet av dessa nyare sågar ännu.

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

hva123  
#219608 Ok orkar 535 bra med 8 kuggar?
Har den samma effekt kanske 353/2152 klarar det fullt ut?

Nån som provat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

traktorz  
#219630
hva123 skrev:Ok orkar 535 bra med 8 kuggar?

CS2152 känns mer rapp, svarar direktare på gasen. Det kan förstås vara trötta membran i förgasaren på gamlingen, men har en nyare förgasare i en 535 reservsåg, som jag planerar skifta med vid bästa service-tillfälle. En väsentlig skillnad är att 535 har den grövre S25/H25 kedjan, som inte heller rullar lika lätt som den tunnare S30/H30.


Jonsered 535 är på 3.1hk/2.3kW vid 9000 rpm, medan den nyare är aningen starkare 2.4kW vid 9000 rpm.
Rekommenderade svärdslängder är 12-18" på gamlingen, medan för CS2152 rekommenderar Jonsered 13-20".
Jag ser därför inga problem med att dreva upp CS2152 till ett 8-kuggars ringdrev, åtminstone inte för de allra kortaste längderna på svärdstorlek, som i vårt fall 13".

Det torde gå tyngre att driva en längre kedja på ett lång svärd, samtidigt som det ställs högre krav på oljetillförseln.

Tack för frågan, som triggade igång den tidigare funderingen och slutsatsen är nu klar för min del, jag ska prova med ett större drev! Jag förväntar mig att bibehålla acceleration/respons och samtidigt få ett bättre flyt vid kvistning/gallringsjobben. ...

Användarvisningsbild

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

totte  
#220528 Prova skadar inte, du lär märka om det funkar bra. Äldre Jonseredare var vanligen optimerade mer för vridmoment än höga varv, vilket betyder att dom presterar bättre med en kugg mer. Har inte kört 2152 troligen är den mer varvvillig och ger gissningsvis ungefär samma kedjehastighet med ett 7-kugg som 535 med 8. Det går egentligen inte att avgöra utifrån hästkraftsiffran, man behöver en momentkurva för sågen över varvtalsområdet för att kunna "räkna ut" vad som är optimalt. Men att prova funkar ju minst lika bra.

Kan vara idé att justera den en aning rikare på H-skruven, du får bättre vrid och mindre risk för att köra varmt när belastningen blir högre. Även det nåt att testa sig fram till var den känns som bäst.

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

SawTroll  
#221393
hva123 skrev:Hej

Orkar en HVA 353 el Jonsered 2152 8 kuggars drev för att öka kedjehastigheten?
Använder 13" svärd för tillfället.

Någon som provat / kör med det eller är det bara att glömma? :roll:



Jeg ser ingen grunn til å prøve det - det er marginalt på NE346xp og 2153, men fint for kvisting på disse.

Uansett, den eneste måten å vite sikkert på er å prøve selv, under egne forhold! :wink:

Avatar Fallback

Re: Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221426
traktorz skrev:
hva123 skrev:Ok orkar 535 bra med 8 kuggar?

CS2152 känns mer rapp, svarar direktare på gasen. Det kan förstås vara trötta membran i förgasaren på gamlingen, men har en nyare förgasare i en 535 reservsåg, som jag planerar skifta med vid bästa service-tillfälle. En väsentlig skillnad är att 535 har den grövre S25/H25 kedjan, som inte heller rullar lika lätt som den tunnare S30/H30.


Jonsered 535 är på 3.1hk/2.3kW vid 9000 rpm, medan den nyare är aningen starkare 2.4kW vid 9000 rpm.
Rekommenderade svärdslängder är 12-18" på gamlingen, medan för CS2152 rekommenderar Jonsered 13-20".
Jag ser därför inga problem med att dreva upp CS2152 till ett 8-kuggars ringdrev, åtminstone inte för de allra kortaste längderna på svärdstorlek, som i vårt fall 13".

Det torde gå tyngre att driva en längre kedja på ett lång svärd, samtidigt som det ställs högre krav på oljetillförseln.

Tack för frågan, som triggade igång den tidigare funderingen och slutsatsen är nu klar för min del, jag ska prova med ett större drev! Jag förväntar mig att bibehålla acceleration/respons och samtidigt få ett bättre flyt vid kvistning/gallringsjobben. ...

Ta en varvräknare och testa i mellan 7 kugg och 8 kugg sen tar du tid på dom vid kap och då kommer 7 kugg att stå som vinnare tro mig jag har provat det mesta när det gäller sågar och skall du ha fullt driv med dina sågar så rekomenderar jag kraftig trimmning av dom så dom får bättre fart. men glöm 8 kugg och en standard såg i dom klasserna du har.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).