Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 1750, utrustning?

22 inlägg 18701 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman 1750, utrustning?

Della  
#218365 Hejsan! Nu har de blivit på de viset att jag så småningom ska handla en kranmanavagn som jag tänkte ha till allt från vindfällskörning till gallring.

Och då till min fråga, ni som har erfarenhet av att köra med hydraulvagn, vilken utrustning tycker ni är nödvändig att välja till på vagnen? vinsch, ramstyrning osv?

Jag har tänkt att jag ska ha 8-lagers hjul och ramstyrning, borde jag välja till en vinsch också? Och är ramstyrningen nödvändig? Jag tänker att de kan vara bra att ha i gallringen för att dom är väl ganska bångstyriga annars? Och vinschen är ju rätt dyr men den kanske är värd pengarna? Vad tycker ni?

Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Qkeeper  
#218433 Kör sedan ca två veckor tillbaka med en T1750 och har endast vinschen som tillbehör och den är inte alls fel att ha. Men den går ju att eftermontera annars.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

svampbob  
#218443 Jag tycker att vinsch och ramstyrning är de viktigaste tillvalen. När jag kör så tycker jag att jag nästan ständigt använder ramstyrningen det går iofs alltid att göra bredare och rakare vägar som kompenserar för vagnens genande.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Della  
#218446 Man får gratulera till köpet då! :-) ja de är klart att märker man att de finns ett behov så kan man ju sätta dit en i efterhand. Hur tycker du att den fungerar annars då? Du saknar inte ramstyrning?


Ja de är klart att man kan ju alltid hugga bredare i svängar för att kompensera, men hur stor skillnad gör ramstyrningen då egentligen? Blir de väldigt stor skillnad? Och blir inte vagnen tippkännslig om man kör styrningen med fullt lass?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Qkeeper  
#218452 Tacktack :) Jo den funkar prima kärran börjar ju luta för att kranen inte orkar lyfta så styrkan kan man inte gnälla på. Visst skulle säkert ramstyrning göra arbetet smidigare men jag klarar mig utan (än så länge). Går att trassla sig fram rätt bra utan vägar ändå oftast.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218456 Är det trångt och man ska backa så är vagnstyrning guld värd. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Della  
#218464 Nä dom verkar ju orka en hel del! :-) va de nån ordentlig rotstock du hade fått tag i då eller? Ja du har ju inte haft den så jättelänge heller så du kanske inte har hunnit köra så mycket än :-)


Ja i gallringen är de nog inte helt fel! :-) eller om man ska in i skogen och hämta vindfällen tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Qkeeper  
#218472 De behövs alltid lite i botten nästan innan man kan börja lyfta tyngre långt ut, men nära går det bra och lyfta mycket från början.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

nallesa  
#218510 Hej! Har en t1800 vagn och skulle definitivt inte välja bort ramstyrningen. Det är många gånger jag inte skulle klarat mig utan den. Man kan ju faktiskt oxå säga att räckvidden på kranen ökar med ci 30-40 cm åt varje håll med.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Sune_  
#218590 Kör med en sådan vagn sedan nästan ett år tillbaka, var faktiskt den första de sålde av den "nya" versionen.
Köpte till en del utrustning så ja har ju ett hum om hur pass mycket ja värdesätter var och ett av dom.
Stora hjulen kan ja väl igentligen inte uttala mig om då ja aldrig prövat en vagn med standardhjul.

Ramstyrningen är nog det som används flitigast, framåt behövs den ibland men det är framförallt vid backning ja anser den vara nästan oumbärlig. Blir så otroligt mycket smidigare än utan, kan nästan inte tänka mig att vara utan den. Ytterligare ett plus är att man kan skicka ut den om kranen inte räcker.

Hydralvinchen är nog nr 2, otroligt smidigt att slippa krångla sig ända fram till stockar som kanske ligger dumt till, även väldigt stark så större stockar är inga problem.

Sista posten är nog utskjutet, fantastiskt bra att ha en lång kran, med ramstyrningen kan man plocka stockar upp till 5 meter från vagnen. Men ändock något man förmodligen kan leva utan, iaf om man har hydralvinch.

Har du pengar så plocka på rubbet, annars är det förmodligen utskjut och däck som enligt mig går att leva utan.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

anersimyra  
#218592 Terrängbroms om det är tillbehör, ramstyrning är suveränt om man behöver backa på knöliga ställen, den är även bra då hjulingen kan användas som motvikt vid tom vagn. Vinschen är såklart guld värd, ja snåla inte in på någonting egentligen, kanske åtta lagers däck inte är det allra viktigaste. Utskutet får du bara inte snåla in på. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Della  
#218649 Tack så mycket för alla svar! Väldigt intressant att höra vad ni tycker! :-) de verkar som att ramstyrningen står högst på listan av de ni har skrivit, så där verkar jag ha tänkt rätt iaf! Och helst så skulle jag ju självklart välja till all utrustning, men jag tycker att de springer iväg så väldigt i pris! Men innan jag har beställt vagnen så kanske ni har övertygat mig att utskjut och vinsch faktiskt är värt pengarna! ;-) Nu har jag lite att fundera över! Men fortsätt gärna att skriva vad ni har för erfarenheter, ju fler som skriver desto bättre! :-)

Och Sune_ du som har precis en sån vagn och har hunnit köra en del, hur tycker du att den har fungerat över lag annars då? Är du nöjd med den? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Rolfnilsson400  
#218655 Vinch kommer långt före utskjut på kranen. (ursäkta dubbelmeningen :wink: )
Det kvittar om kranen är en meter längre, den räcker ändå inte.....
30 meter vire är också för kort, det fattas ju bara liiite får att nå sista biten. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

anersimyra  
#218671
Rolfnilsson400 skrev:Vinch kommer långt före utskjut på kranen. (ursäkta dubbelmeningen :wink: )
Det kvittar om kranen är en meter längre, den räcker ändå inte.....
30 meter vire är också för kort, det fattas ju bara liiite får att nå sista biten. :mrgreen:
Jo hellre vinsch än utskut. Utskutet är dock suveränt vid riskörning och avlastning av virke när det börjar bli höjd på virkestraven, även om man inte orkar lyfta virket kan detta skjutas in i traven. Räcker inte viren är det bara att ha med sig en rund hård lina och en SPÄNNGRODA, http://www.bedsab.se :grin:

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

axwell  
#218694
anersimyra skrev:SPÄNNGRODA, http://www.bedsab.se :grin:


Spänngroda har jag inte hittat i mina ordinarie varuhus, ungefär vad kostar en för 3-8 mm wire/lina ?

De kräver registrering med lösen osv. för att visa pris och villkor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).