Skotare

Markberedning Tips&Trix!

10 inlägg 9115 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedning Tips&Trix!

Skogsfrost  
#216694 Jag är helt grön när det kommer till markberedning och ska börja dra en harv nu till sommaren.
Hur ska man planera och köra? Och vad ska man tänka på för att underlätta arbetet? Hittar ingen tråd i ämnet och hoppas ni vill dela med er av alla era tips.

Tackar på förhand! :)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Markberedning Tips&Trix!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216741 Som markägare är man tacksam om det inte lämnas hörn okörda.
Ibland måste du backa ut i hörn.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

Lill Junior  
#216786 När ja körde så strävade ja efter att få så långa slag som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning Tips&Trix!

PerDal  
#216893 Håll ihop raderna - omöjligt att få tillräckligt antal planteringspunkter annars. Lär dig ställa in aggregatet efter olika marktyper. Gör egenuppföljning varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

Skogsfrost  
#216894
PerDal skrev:Håll ihop raderna - omöjligt att få tillräckligt antal planteringspunkter annars. Lär dig ställa in aggregatet efter olika marktyper. Gör egenuppföljning varje dag.

Dum fråga kanske. Men hur gör man en egenuppföljning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

finskpinne  
#216909 Finns inga dumma frågor... Jag har själv inte så stor erfarenhet av markberedning men med egenuppföljning menar han väl att du ska följa upp resultatet efter dig. Kolla så att djupet är det rätta och radavståndet och sånt. Att helt enkelt inte bara köra hela dagen och sedan slå igen hyttdörren och åka hem, utan att faktiskt följa upp vad du har åstadkommit. Olika marktyper ska ju ha olika hårda markberedningar så det är viktigt att följa upp så man inte går onödigt djupt eller bara krafsar på utan.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

Skogsfrost  
#216917 En sån sak borde man kanske göra redan när man krafsar de första fläckarna. Hur ofta bör man göra det sen? En gång i timmen eller räcker det kanske med en gång om dagen eller för varje objekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

finskpinne  
#216924 Det kan ju finnas många olika marktyper på ett och samma objekt så det bör nog kollas lite hela tiden. Är ju sällan som ett helt objekt har likadan marktyp på hela ytan... Men sånt lär man ju sig säkert med tiden så man inte hela tiden behöver springa ut och kolla sånt utan man ser sånt från hytten. Men i början när man är ovan så är det väl nog smart att följa upp det lite noggrannare.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning Tips&Trix!

Skogsfrost  
#216934 Du menar att man bör göra det efter varje inställning. För man måste väll ställa om harven eller högläggaren efter olika markförhållanden förmodar jag. Låter vettigt isf. Men ibland så skiftar ju marktypen väldigt ofta efter ett och samma slag :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning Tips&Trix!

PerDal  
#217025 man kan kalla dem kvalitetskontroll, kanske förklarar bättre. De större aktörerna (bolagen, skogsägarföreningarna) brukar ha en särskild instruktion, men det brukar gå ut på att man räknar antalet godkända planteringspunkter. Tycker man det är svårt kan man istället göra en förenklad uppföljning där man räknar antalet rader på 100 m tvärs färdriktningen, samt kontrollerar att man skapat en tilta/hög med mineraljord (obs, det är inte fåran som är intressant, det är den omvända tiltan,/högen man vill skapa).

På lite bördigare marker bör man åtminstone få ut drygt 40 rader på hundra meter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).